Βρέντζου – Σκορδαλάκη: «Η έλλειψη οργάνωσης δημιουργεί προβλήματα στα τυροκομικά μας»

Συνέντευξη με την Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενή Τομέα Κρήτης.  

 

Έμπειρη επαγγελματίας στο χώρο του λιανικού εμπορίου και των οικονομικών πριν πολιτευτεί, η Αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενή Τομέα της Κρήτης, έχει καταστρώσει και υλοποιεί πρόγραμμα στρατηγικής ανάπτυξης, προστασίας και προβολής των κρητικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων δεσπόζουν τα τυροκομικά.
Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

 

Συναντήσαμε τη Θεανώ Βρέντζου – Σκορδαλάκη σε πρόσφατη επίσκεψή της στην Αθήνα προκειμένου να παραβρεθεί σε εκθεσιακή παρουσίαση κρητικών προϊόντων και είχαμε μαζί της μια σύντομη αλλά περιεκτική συζήτηση για ορισμένα από τα θέματα της κρητικής ατζέντας η οποία είναι πλούσια σε δημιουργικά σχέδια αλλά και με αρκετά δομικά προβλήματα που κάποια στιγμή πρέπει να επιλυθούν.

Dairy News |  Κυρία Αντιπεριφερειάρχης, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τη γενική εικόνα που παρουσιάζουν η κτηνοτροφία και η γαλακτοκομία/ τυροκομία στο νησί.

Θεανώ Βρέντζου – Σκορδαλάκη | Η κτηνοτροφία στην Κρήτη είναι μια από τις καλύτερες επαγγελματικές ασχολίες. Τα αιγοπρόβατα τρέφονται από τους καρπούς της κρητικής γης στα βουνά και η ποιότητα του γάλακτος είναι πολύ υψηλή. Εκείνο που χρειάζεται είναι να στηριχθεί το παραγόμενο προϊόν, η γραβιέρα και τα υπόλοιπα προϊόντα – ο ανθότυρος, το λευκό τυρί άλμης κ.ά. Εδώ όπως ξέρετε υπάρχει πρόβλημα, έπρεπε να συμπεριληφθεί η Κρήτη στην παραγωγή φέτας. Δεν το αφήνουμε πίσω όμως, θα το πιάσουμε κι αυτό…

Μέχρι την Κίνα έφτασε η Αντιπεριφερειάρχης, προκειμένου να προωθήσει τα προϊόντα της κρητικής γης.

 

Ακούμε για πρόβλημα διάθεσης των παραγόμενων προϊόντων. Τι συμβαίνει;

Το ζήτημα της διάθεσης των κρητικών τυριών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη οργάνωσης, διότι η τυροκόμηση στην Κρήτη δεν είναι οργανωμένη. Η γραβιέρα Κρήτης  είναι ένα ΠΟΠ προϊόν, εξαιρετικής ποιότητας, από τα καλύτερα πανευρωπαϊκά, προϊόν το οποίο δεν έχει λάβει την προστιθέμενη αξία την οποία έπρεπε να έχει για να επιτρέπει στον παραγωγό να συνεχίζει την παραγωγή του. Υπάρχει έλλειψη ουσιαστικής προβολής και προώθησης.

Τι μπορεί να κάνει η Περιφέρεια;

Η Περιφέρεια Κρήτης, προκειμένου να συμβάλει στην προσπάθεια για καλύτερη οργάνωση και πιο ουσιαστική προβολή των κρητικών τυριών, κατέθεσε πρόταση στο υπουργείο για τη δημιουργία μιας ομάδας προστασίας και προώθησης των κρητικών τυριών, έχουμε μάλιστα ετοιμάσει το καταστατικό και αναμένουμε υπουργική απόφαση.

Τι ακριβώς θέλετε να κάνετε;

Ο βασικός στόχος της Περιφέρειας είναι το σύνολο της παραγωγής να διασφαλιστεί ως ΠΟΠ. Αν το πετύχουμε αυτό και θεσμοθετηθεί η ομάδα προστασίας και προβολής, αυτόματα η Περιφέρεια και οι τυροκόμοι, έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε ευρωπαϊκά προγράμματα. Αν καταφέρουμε να κάνουμε π.χ.  το 80% της παραγωγής μας ΠΟΠ, μπορούμε αυτόματα να συμμετέχουμε σε σημαντικά ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία αφορούν προβολή τόσο εντός όσο κι εκτός χωρών της Ένωσης όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς. Δυστυχώς δεν είναι το σύνολο της παραγόμενης ποσότητας ΠΟΠ για να μπορούμε να το κάνουμε αυτό σε ομαδικό επίπεδο.

 

Η Θεανώ Βρέντζου – Σκορδαλάκη σε εμπορική έκθεση στην Αίγυπτο όπου συμμετείχε με περίπτερο η Περιφέρεια Κρήτης. Φωτο: Cretaplus.gr.

 

Για ποια προϊόντα μιλάμε;

Η Κρήτη μέχρι αυτή τη στιγμή έχει 32 προϊόντα με το σήμα ΠΟΠ,   ενώ γίνεται προσπάθεια να διευρυνθεί ο κατάλογος. Στα γαλακτοκομικά- τυροκομικά, το σήμα ΠΟΠ στην Κρήτη διαθέτουν τρία προϊόντα: η γραβιέρα, το ξίγαλο Σητείας και το πηχτόγαλο Χανίων. Πρότασή μας είναι να γίνει ΠΟΠ ο ανθότυρος κ.ά. Συντάσσουμε 44 φακέλους για κατάθεση, προκειμένου τα προϊόντα αυτά να καταχωρηθούν ως ΠΟΠ. Δεν είναι απλή η διαδικασία, χρειάζεται χρόνος…

Γίνεται πολύς λόγος τελευταία για τις συμφωνίες που υπογράφει η Ευρωπαϊκή Ένωση με τρίτες χώρες, στις οποίες, δεν υπάρχει ή είναι ελλιπής η προστασία ορισμένων ελληνικών ΠΟΠ προϊόντων. Θα μας κάνετε ένα σχόλιο;

Η Περιφέρεια Κρήτης συμμετέχει στο πανευρωπαϊκό δίκτυο Association of European Regions for Products of Origin (AREPO), το οποίο προωθεί και προστατεύει τα προϊόντα ονομασίας προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε συμφωνήσει όλα τα μέλη, ότι αυτό που μας ενδιαφέρει πρωτίστως είναι το σύνολο  των καταχωρημένων προϊόντων πανευρωπαϊκά ως  ΠΓΕ και ΠΟΠ να προστατευτούν και διεθνώς. Επομένως δεν συμφωνούμε με αυτό  προτάθηκε π.χ. στην περίπτωση της ΙΤΤP όπου από τα 1.600 προϊόντα καταχωρημένα πανευρωπαϊκά μόνο τα 200 προτείνονται διεθνώς και από τα 102 της Ελλάδας μόνο τα 20 και από τα 32 της Κρήτης μόνο τα πέντε. Μέσω του ΑREPO διεκδικούμε το σύνολο των προϊόντων που είναι καταχωρημένα πανευρωπαϊκά να προστατευτούν και διεθνώς.

Πως πάμε από εξαγωγές;

Η Περιφέρεια Κρήτης διαθέτει περισσότερες από 480 επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό. Καταβάλουμε προσπάθεια να ενισχυθούν οι θέσεις και τα ποσοστά που κατέχουν τα κρητικά προϊόντα στην Ελλάδα και διεθνώς, μέσα από στοχευμένες δράσεις. Διαθέτουμε ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό τον οποίο υλοποιούμε. Στηρίζουμε μικρούς παραγωγούς, το θεσμό της οικοτεχνίας, στηρίζουμε τα βασικά προϊόντα της Κρήτης, συνεργαζόμαστε με άλλες Περιφέρειες για την ισχυροποίηση του θεσμού της Περιφέρειας, στηρίζουμε τη διασύνδεση των τριών βασικών πυλώνων, δηλαδή την πρωτογενή παραγωγή, τον τουρισμό και τον πολιτισμό. Πιστεύουμε ότι πάνω σε αυτούς τους τρεις πυλώνες πρέπει να στηριχθεί όλη η αναπτυξιακή προσπάθεια της Ελλάδας. Εκεί βρίσκεται το συγκριτικό πλεονέκτημά μας.

 

Η Αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενή Τομέα

 Η Θεανώ Βρέντζου – Σκορδαλάκη (Χαράκι Μονοφατσίου, 1956) έχει σπουδάσει λογιστικά και εργάστηκε για σχεδόν τρεις δεκαετίες στον ιδιωτικό τομέα ως διευθυντικό στέλεχος στην λιανεμπορική Χαλκιαδάκη (1983-2010). Από το 2002 μέχρι το 2010 διετέλεσε δημοτική σύμβουλος στο Δήμο Ηρακλείου. Το Νοέμβριο του 2010  εκλέχθηκε Περιφερειακή Σύμβουλος με το συνδυασμό  του Περιφερειάρχη  Σταύρου Αρναουτάκη και ανέλαβε  Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Αγροτικού Τομέα και Κοινωνικής Πολιτικής. Στο διάστημα τη θητείας της εκπονήθηκε ο Στρατηγικός Σχεδιασμός της Περιφέρειας Κρήτης, δημιουργήθηκε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη, δημιουργήθηκε και κατοχυρώθηκε το ενιαίο σήμα εντοπιότητας και ποιότητας των Κρητικών προϊόντων με το ενιαίο brand name «Κρήτη, Γενέτειρα Αξιών» και τα σήματα ποιότητας ‘Κρητικής Κουζίνας’ και ‘Επισκέψιμων Οινοποιείων’. Τον Μάιο του  2014 επανεκλέγεται Περιφερειακή Σύμβουλος με το συνδυασμό του Σταύρου Αρναουτάκη και ανέλαβε Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Πρωτογενή Τομέα.

 

Δημοσιεύτηκε στο 7ο τεύχος του περιοδικού Dairy News, Ιούνιος 2017. Κεντρική φωτογραφία: η Αντιπεριφερειάρχης κοντά σε τοπικούς παραγωγούς, σε έκθεση στην Αθήνα. Φωτό: flashnews.gr.

You might also like