“Να ενημερώνεται στον πάγκο ο πελάτης για το τι τυρί αγοράζει”
Ο τυροκόμος Βασίλης Σιαφαρίκας, από τα Γρεβενά, μιλάει για όλα στο Dairy News.
Ο Βασίλης Σιαφαρίκας κουβαλάει στις πλάτες του μια παράδοση σχεδόν εννέα δεκαετιών στο χώρο της τυροκομίας και συνεχίζει στις μέρες μας με κέφι και πείσμα να παράγει και να διαθέτει τόσο στο κατάστημά του στα Γρεβενά, όσο και στην χονδρική, καλοφτιαγμένα τυριά. Αν και δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να ‘απασχολήσει’ τη μεγάλη λιανική, ο ίδιος δεν σκοπεύει να βάλει …νερό στο κρασί του.
«Η κατάσταση που επικρατεί στην τυροκομία είναι πολύ δύσκολη. Όταν εμείς, τα μικρά τυροκομεία, πουλάμε τη φέτα 5,5 ευρώ το κιλό, τα μεγάλα τυροκομεία πουλάνε στα 4 ευρώ. Με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα σε πολλές εμπορικές συνεργασίες».
Με αυτά τα λόγια ξεκινάει η συζήτησή μας με τον Βασίλη Σιαφαρίκα από τα Γρεβενά, έναν από τους χαρακτηριστικούς παραγωγούς της Μακεδονίας. Με μια παραγωγή που κυμαίνεται στα 2.000 δοχεία το έτος, είναι λίγα τα πράγματα που μπορεί να κάνει απέναντι σε μεγάλα τυροκομεία που ρίχνουν στην αγορά σχεδόν 300.000 δοχεία το χρόνο.
Μιλάμε όμως με έναν έμπειρο επιχειρηματία ο οποίος, εκτός από τεχνογνωσία, διαθέτει και ισχυρό όνομα στην περιοχή του. Μια περιοχή η οποία δείχνει σημάδια καταναλωτικής ‘κόπωσης’ τον τελευταίο καιρό, «ειδικά όταν ο κόσμος πρέπει να πληρώσει φόρους, ΕΝΦΙΑ κ.λπ.» όπως σχολιάζει δηκτικά ο συνομιλητής μας.
Υποφέρουν και οι παραγωγοί
Ο Β. Σιαφαρίκας προμηθεύεται γάλα από παραγωγούς που βρίσκονται στους νομούς Γρεβενών και Κοζάνης. Αναγνωρίζει ότι οι άμεσοι συνεργάτες του στην παραγωγή είναι κι αυτοί πολύ ‘πιεσμένοι’ και θεωρεί ότι το μείζον πρόβλημα της ελληνικής τυροκομίας – πρόβλημα σύνθετο και δυσεπίλυτο- συνδέεται με την τιμή του γάλακτος.
«Όταν π.χ. στη Γερμανία και τη Βουλγαρία το γάλα έχει 40 λεπτά το λίτρο και εδώ είχε μέχρι πρότινος ένα ευρώ, θα υπάρξει πρόβλημα. Όταν η παραγωγή έχει αυξηθεί στην Ελλάδα γιατί οι κτηνοτρόφοι φρόντισαν να βελτιώσουν τα ζώα τους και σήμερα παράγουν τρία λίτρα γάλα αντί για ένα λίτρο που παρήγαγαν τα ντόπια πρόβατα, δημιουργείται υπερπαραγωγή- άρα πρόβλημα».
Όπως μας πληροφόρησε ο τυροκόμος από τα Γρεβενά, η τιμή του πρόβειου γάλακτος έχει πέσει από 94 λεπτά το λίτρο στα 85 λεπτά και κάποιες ποσότητες δίνονται ήδη στην Ένωση Γρεβενών, «προκειμένου να μην καταστραφούν οι άνθρωποι, αλλά και να μπορέσουν να φύγουν τα τυριά, να μην λήξουν δηλαδή» μας εξηγεί ο Β. Σιαφαρίκας και εύχεται : «Να περάσουν αυτές οι δύο- τρεις δύσκολες χρονιές που περάσαμε, μήπως και ανακάμψει η αγορά».
Πως όμως λειτουργεί το ‘παιχνίδι’ με την παραγωγή τυριών στη Βόρεια Ελλάδα. «Μερίδα των καταναλωτών αγοράζουν τυρί με αγελαδινό γάλα το οποίο προέρχεται, συνήθως, από τη Γερμανία. Οι Γερμανοί παίρνουν το βούτυρο και πουλάνε σκέτο γάλα στους Βούλγαρους. Το γάλα αυτό το στέλνουν λοιπόν στη Βουλγαρία, όπου εκεί του προσθέτουν λίγη κρέμα και το κάνουν φθηνό τυρί το οποίο στη συνέχεια πωλείται προς δύο ευρώ το κιλό. Από αυτό το φθηνό τυρί έχει γεμίσει όλη η αγορά» διαμαρτύρεται ο συνομιλητής μας.
«Δεν λέω, υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν και ψωνίζουν ποιοτικά τυριά, αλλά από ποιον παραγωγό να πρωτοπάρουν κι αυτοί; Από μένα; Απ’ το διπλανό μου; Υπάρχουν πια πολλά καλά τυριά στην αγορά…» ομολογεί με ένα τόνο παράπονου στη φωνή του. Ο ίδιος όμως θα συνεχίσει να αγωνίζεται.
Η διανομή των προϊόντων της εταιρείας Σιαφαρίκας γίνεται κυρίως στη Μακεδονία, ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι για το τυροκομείο η αγορά της Θεσσαλονίκης. Παρά τις προσπάθειές του, ο Β. Σιαφαρίκας δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να μπει σε κάποια από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ που ελέγχουν, σε ποσοστό σχεδόν 80%, το ελληνικό λιανεμπόριο. Η αιτία δεν είναι άλλη από την τιμή στην οποία θέλει κι επιμένει να πουλάει ο συνομιλητής μας.
Νέοι νόμοι
Αναπόφευκτά, η συζήτηση έρχεται στις νέες νομοθεσίες για τη διακίνηση των γαλακτοκομικών/ τυροκομικών προϊόντων, με τις οποίες ο ίδιος, όπως και το σύνολο σχεδόν των συναδέλφων του, συμφωνεί.
«Καλή είναι η νέα νομοθεσία που αφορά στην αναγραφή της προέλευσης του γάλακτος, γιατί πρέπει να ξέρει ο καταναλωτής τι αγοράζει, αρκεί όμως να υπάρχει πλήρης ενημέρωση του καταναλωτή, ειδικά στην περίπτωση της αγοράς χύμα τυριού, στον πάγκο: εκεί πρέπει ο πελάτης με κάποιο τρόπο να ενημερώνεται για το τυρί που θα του κόψουν» υποστηρίζει.
Σιαφαρίκας: παράδοση δεκαετιών
Η ιστορία της οικογένειας Σιαφαρίκα, ξεκινά από το 1930. Αρχικά η παραγωγή κασεριού γινόταν σε πέντε μικρές, άριστα οργανωμένες για την εποχή, μονάδες, οι οποίες βρίσκονταν στα χωριά της ορεινής Πίνδου. Από το 1975 η επιχείρηση Σιαφαρίκα, εδρεύει στο νομό Γρεβενών, σε μία πλήρως εξοπλισμένη μονάδα παραγωγής και επεξεργασίας. Οι συνεργαζόμενοι κτηνοτρόφοι εκτρέφουν τα κοπάδια τους στα λιβάδια της Πίνδου.
Τα βασικά προϊόντα της εταιρείας είναι η χωριάτικη φέτα, με την επωνυμία “Τυρί Φέτα Σαμαρίνα” και το παραδοσιακό κατσικίσιο τυρί, ενώ τα υποπροϊόντα είναι το μανούρι, το βούτυρο, το ξινοτύρι, η μυζήθρα. Το 80% των προϊόντων διατίθεται στην ελληνική αγορά και το υπόλοιπο 20% εξάγεται σε χώρες της Ευρώπης. Το 2007, σε πανελλήνιο διαγωνισμό γευσιγνωσίας , απονεμήθηκε στο Τυρί-ΜανούρΣιαφαρίκα, το Χάλκινο Βραβείο Γεύσης Ελληνικών Τυριών.