Ιωάννης Σιδέρης, CEO Select Software: “Η πληροφορική οδηγεί σε σωστές και γρήγορες αποφάσεις”

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης για την ελληνική γαλακτοκομική αγορά.

To Dairy News συνομιλεί με τον Ιωάννη Σιδέρη CEO της Select Software για το παρόν της ελληνικής γαλακτοκομίας, αλλά και για το ρόλο της πληροφορικής την οποία αυτός υπηρετεί, στην οργάνωση και ανάπτυξης της ελληνικής παραγωγής.

 

Dairy News| Στην αγορά υπάρχει ανησυχία όσον αφορά των ζήτημα των ‘ελληνοποιήσεων’ εισαγόμενου γάλακτος για χρήση του εντός της Ελλάδας. Τι γνώμη έχετε;

Ιωάννης Σιδέρης|  Το πρόβλημα είναι πιο πολύπλοκο από όσο ακούγεται και παρουσιάζεται. Η ποσότητα ελληνικού γάλακτος που παράγεται είναι πολύ μικρότερη από την ποσότητα ΠΟΠ προϊόντων που παράγονται. Άρα η  προσφορά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που εισαγόμενα γάλατα ‘βαπτίζονται’ ως ελληνικά, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για ΠΟΠ προϊόντα.

Τι θα μπορούσε να κάνει η πολιτεία για την καταπολέμησή του;

Η πολιτεία πρέπει να βοηθήσει τους Έλληνες κτηνοτρόφους δίδοντας κίνητρα (φορολογικά) και χρηματοοικονομικές παροχές (ΕΣΠΑ) που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των μονάδων παραγωγής άρα και στις ποσότητες γάλακτος που θα παραχθούν.

Μπορεί η πληροφορική και οι σύγχρονες εφαρμογές της να αξιοποιηθούν για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου;

Φυσικά και μπορεί η πληροφορική να βοηθήσει στην καταπολέμηση αυτού του φαινομένου αρκεί να μηχανογραφηθούν όλες οι διαδικασίες από την παραγωγή του γάλακτος μέχρι το τελικό προϊόν. Γνωρίζοντας τα στοιχεία του παραγωγού ή της κτηνοτροφικής μονάδας, το ζωικό κεφάλαιο και το γεωγραφικό στίγμα υπολογίζεται ο μέσος όρος παραγωγής γάλακτος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας στοιχεία γεωγραφικού προσδιορισμού (GPS) κατά την συλλογή του γάλακτος γνωρίζουμε την προέλευση του, την ποσότητα παραλαβής και με τους επιτόπιους κατάλληλους ελέγχους την ποιότητα του. Έτσι, κατά την διακίνηση και μεταφορά αυτού στην παραγωγική μονάδα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε την ακριβή ποσότητα της 1ης ύλης και κατά συνέπεια του τελικού προϊόντος. Παράλληλα απαιτείται να οργανωθούν και να μηχανογραφηθούν με σύγχρονες εφαρμογές όλες οι διαδικασίες διαχείρισης και παρακολούθησης από τις αντίστοιχες κρατικές υπηρεσίες και αρμόδιες αρχές.

Χρησιμοποιώντας στοιχεία γεωγραφικού προσδιορισμού (GPS) κατά την συλλογή του γάλακτος, ο παραγωγός μπορεί να γνωρίζει  την προέλευση του, την ποσότητα παραλαβής και με τους επιτόπιους κατάλληλους ελέγχους την ποιότητα του.

 

Πόσο έχει βοηθήσει το έργο σας το γεγονός ότι όλο και περισσότερα τυροκομεία σήμερα περνάνε στα χέρια νεώτερων γενιών που, λογικά, είναι πιο εξοικειωμένες με την πληροφορική και την τεχνολογία;

Έχει βοηθήσει αρκετά αλλά όχι τόσο όσο θα μπορούσε. Και αυτό γιατί ναι μεν υπάρχει η θέληση από τη νέα γενιά και τη διάδοχη κατάσταση για επενδύσεις στην πληροφορική και στην τεχνολογία αλλά δεν υπάρχουν τα κεφάλαια που να το επιτρέπουν. Η νέα γενιά τυροκόμων έχει τη δυνατότητα με τη χρήση της πληροφορικής και των εφαρμογών αυτής, να αναπτύξει εξίσου και την επιχειρηματικότητά της. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν, να μελετούν και να αξιοποιούν τα στοιχεία που θα τους δώσει. Στοιχεία όπως το κόστος πωληθέντων, το μικτό περιθώριο, οι ταμειακές ροές, καθορισμός τιμής πώλησης ανά πελάτη ανάλογα και με την επιβάρυνση του κόστους χρήματος (πίστωση), κ.ά, είναι απαραίτητα για την έγκαιρη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.

Πού βλέπετε να κινείται η τεχνολογία/ πληροφορική στον τομέα γαλακτοκομίας- τυροκομίας;

Δυστυχώς στο βιομηχανικό κλάδο η τεχνολογία και η πληροφορική δεν είναι έννοιες αλληλένδετες. Ο διαχωρισμός οφείλεται στο ότι η τεχνολογία αφορά κυρίως μηχανήματα της παραγωγικής διαδικασίας και η πληροφορική την καταγραφή και παρακολούθηση των καθημερινών εργασιών που αφορά τις λειτουργικές δραστηριότητες. Στην πρώτη περίπτωση, παρατηρείται διάθεση για επένδυση σε σύγχρονα μηχανήματα με σκοπό την αύξηση της παραγωγής και την μείωση των λειτουργικών δαπανών. Στη δεύτερη, η πληροφορική λόγω των άυλων υπηρεσιών που προσφέρει δεν μπορεί να εκτιμηθεί η προσφορά και η αξία των στοιχείων που παράγει.

Η νέα γενιά τυροκόμων έχει τη δυνατότητα με τη χρήση της πληροφορικής και των εφαρμογών αυτής, να αναπτύξει εξίσου και την επιχειρηματικότητά της. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν, να μελετούν και να αξιοποιούν τα στοιχεία που θα τους δώσει. Φωτογραφία: Τυροκομείο Καρκάνης, Χανιά, Κρήτη.

 

Πως αντιμετωπίζει λοιπόν η αγορά την πληροφορική;

Πολλές φορές αντιμετωπίζεται ως αναγκαίο κακό ή πολυτέλεια. Φυσικά ισχύει το αντίθετο, διότι η μελέτη σωστών δεδομένων θα οδηγήσει σε σωστές και γρήγορες αποφάσεις όχι μόνο για την παραγωγική διαδικασία αλλά και για την εμπορική ανάπτυξη και κερδοφόρα λειτουργία της επιχείρησης.

Ποια προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν και ποιες νέες υπηρεσίες εκτιμάτε ότι μπορεί να ζητηθούν ή να απαιτηθούν από την αγορά και τους επαγγελματίες;

Νέες υπηρεσίες που η Select Software ήδη προσφέρει και θα ζητηθούν ή θα απαιτηθούν από την αγορά και τους επαγγελματίες είναι ο υπολογισμός των ποσοτήτων πρώτων υλών με βάση τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του γάλακτος πριν την παραγωγή για τη μείωση της φύρας στο  ελάχιστο δυνατό. Επίσης, η πρόβλεψη δαπανών που πρέπει να προϋπολογίζεται από το σύστημα για τη σωστή κοστολόγηση των παραγόμενων προϊόντων και τον ορθό καθορισμό της τιμής πώλησης. Τέλος, η μηχανογράφηση διαδικασιών ανίχνευσης, παρακολούθησης και διαχείρισης (ιχνιλασημότητα) των προϊόντων ΠΟΠ είναι προϋπόθεση για την δυνατότητα εξαγωγής αυτών.

Ιωάννης Σιδέρης

Έλαβε  Bachelor of Science in Business Administration από το University of Findlay στο Οχάιο (1998) και Master of Business Administration in Marketing από το University of Ηouston στο Τέξας (2000). Στο παρελθόν έχει εργαστεί στον όμιλο Atlantik Supermarkets  και σήμερα είναι διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών Select Software και Eurosoft.

You might also like