Οδυσσέας Νάκας: «Λίγοι νέοι μπαίνουν στην τυροκομία»

Παρουσιάζουμε τα Τυροκομικά Προϊόντα Αμφιλοχίας Ν. Νάκας & Υιοί

Ο νεαρός τυροκόμος Οδυσσέας Νάκας εργάζεται στην οικογενειακή τυροκομική επιχείρηση στον Κάμπο Αμπελακίου Αμφιλοχίας και αποτελεί την τρίτη γενιά Νάκα στο τυροκομείο, που λειτουργεί από το 1972. Σπούδασε στη Γαλακτοκομική Σχολή στα Ιωάννινα κι εντάχθηκε σε ένα κλάδο που απ’  ότι φαίνεται αγαπάει πολύ.

 

Σεμνός και χαμηλότονος ο Οδυσσέας Νάκας μας περιγράφει την τυροκομική καθημερινότητα όπως τη ζει ο ίδιος και μας εξηγεί ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στην Αμφιλοχία.

«Το τυροκομείο μας παράγει Γραβιέρα, Κεφαλογραβιέρα (ΠΟΠ), Πεκορίνο, Επιτραπέζια Ξηρή Μυζήθρα και Ανθότυρο. Κάναμε κάποιες επενδύσεις και προσπαθούμε να βγάλουμε νέα προϊόντα τα οποία θα διαθέσουμε στην αγορά του χρόνου» μας είπε, όταν τον συναντήσαμε στην Στερεοελλαδίτικη πόλη.

Dairy News| Πόσο εύκολο είναι για έναν τυροκόμο της περιφέρειας να φτάσει στις μεγάλες αγορές της πρωτεύουσας;

Οδυσσέας Νάκας| Ένας τυροκόμος από την Αμφιλοχία μπορεί να φτάσει στις μεγάλες αγορές της Αθήνας, το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει ανταγωνισμός από ίδια προϊόντα, όπως γραβιέρες, κεφαλογραβιέρες κ.ά., με αποτέλεσμα να πέφτουν οι τιμές των προϊόντων και οι παραγωγοί να αντιμετωπίζουν στη συνέχεια πρόβλημα. Πάντως πρέπει να πούμε ότι έχει γίνει ξεκαθάρισμα στην αγορά, έχουν μείνει πια λιγότερα τυροκομεία.

Υπάρχει μια αναστάτωση με το γάλα, τις χαμηλές τιμές και τις εισαγωγές. Τι γνώμη έχετε για την κατάσταση που επικρατεί;

Αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα με τις εισαγωγές ξένου γάλακτος που πραγματοποιούν οι βιομηχανίες. Το ελληνικό γάλα είναι πράγματι ακριβότερο αυτή τη στιγμή, αλλά η ποιότητά του είναι ανώτερη του εισαγόμενου. Οι μεγάλες εταιρείες όμως έχουν τα μέσα  για να φτιάξουν ένα ανταγωνιστικό προϊόν. Για να φτιάξουν οι επιχειρήσεις κεφαλογραβιέρα  δεν μπορούν να χρησιμοποιούν γάλατα από το εξωτερικό, κι έτσι αγοράζουν την τοπική παραγωγή. Στη γραβιέρα και το πεκορίνο γίνονται αρκετές νοθείες. Πρέπει να θωρακιστεί η ελληνική παραγωγή, να τηρούνται οι κανόνες και να αυξηθούν οι έλεγχοι.

 

Πόσο ελκυστική είναι η τυροκομία για τους νέους; Φαίνεται οτι εδώ υπάρχουν νέοι που τολμούν να ασχοληθούν…

Είναι λίγοι οι νέοι άνθρωποι που μπαίνουν στην τυροκομία. Είναι δύσκολο επάγγελμα, μην ξεχνάτε ότι έχει πολύ πρωινά ξυπνήματα… Αρκετοί αναγκάζονται να μείνουν στις επιχειρήσεις διότι δεν βρίσκουν αλλού δουλειά, κι αυτό ίσως να είναι ένα από τα λιγοστά θετικά που έφερε η οικονομική κρίση. Σε γενικές γραμμές οι νέοι αποφεύγουν τέτοια επαγγέλματα.

Ποιο είναι το πιο αγαπημένο από τους καταναλωτές προϊόν σας;

Το προϊόν που πουλάει περισσότερο είναι η Κεφαλογραβιέρα Αμφιλοχίας ένα πολύ ιδιαίτερο τυρί το οποίο έχει πολλά χρόνια στην αγορά κι έχει γίνει γνωστό. Υπάρχει τεχνογνωσία, γίνεται με γάλα με αυξημένες λιποπρωτεΐνες από την περιοχή.

Βγαίνει όμως σε κάπως υψηλότερη τιμή…

Η τιμή του είναι βέβαια υψηλότερη άλλων – αυτή τη στιγμή βγαίνει στα 11 ευρώ στα ράφια των σουπερμάρκετ-  αλλά για να ωριμάσει αυτό το τυρί θέλει έξι μήνες. Εμείς το κρατάμε κι άλλους έξι, οπότε καταλαβαίνετε γιατί είναι τόσο νόστιμο. Αυτή η καθυστέρηση μας γονατίζει οικονομικά, αλλά όταν θέλεις να διατηρήσεις την ποιότητα, αναγκαστικά πρέπει να κρατήσεις το τυρί για ωρίμανση.


Στην κεντρική φωτογραφία ο Οδυσσέας Νάκας με την αδελφή του Αθηνά στον πάγκο του τυροκομείου στη Γιορτή της Αμφιλοχίας.

You might also like