«Είναι ‘πολεμιστές’ οι μικροί τυροκόμοι»

Ο τυροκόμος Στρατής  Μπαλαντίνος από τα Χανιά μιλάει στο Dairy News

Από τον ορεινό όγκο των Χανίων, στο ιστορικό χωριό Θέρισσο, η οικογένεια Μπαλαντίνου ξεκίνησε να ασχολείται με την κτηνοτροφία και την τυροκομία το 1928. Σήμερα διαθέτει σύγχρονο εργοστάσιο στο Βαρύπετρο Νέας Κυδωνιάς και παράγει σχεδόν όλα τα προϊόντα της παραδοσιακής κρητικής τυροκομίας. Συναντήσαμε στην Αθήνα τον Στρατή Μπαλαντίνο, τρίτη γενιά τυροκόμος  και συζητήσαμε μαζί του για τα 90χρονα της εταιρείας αλλά και για την τυροκομία συνολικά.
Συνέντευξη Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφία: Γιώργος Διαμαντάκης

 

«Αγαπάμε τη δουλειά μας, πρώτα είμαστε συναισθηματικά  δεμένοι μ’ αυτήν και μετά βιοποριστικά. Επειδή και τα παιδιά μας- η τέταρτη γενιά-  ακολουθούν αυτό που έχουμε δημιουργήσει, επενδύσαμε και θα επενδύουμε. Το επόμενο βήμα μας θα είναι ο βιομηχανικός αυτοματισμός. Ξέρετε, το τυρί δεν μπορεί να πουληθεί σήμερα σε κεφάλια διότι ο κόσμος προτιμάει  μικρότερες ποσότητες κι αυτή την τάση θα ακολουθήσουμε» μας εξηγεί στο ξεκίνημα της συζήτησής ο Στρατής Μπαλαντίνος, ένας ευπατρίδης της ελληνικής τυροκομίας.

Πηχτόγαλο Χανίων

Αν και παράγει πολλά προϊόντα το ‘αγαπημένο του Στ. Μπαλαντίνου είναι το πηχτόγαλο ΠΟΠ Χανίων  κι επιθυμία του είναι να το κάνει γνωστό και στην υπόλοιπη Ελλάδα- εγχείρημα δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. «Στο εξωτερικό κάθε προϊόν έχει μια ιστορία να διηγηθεί, ένα …μύθο. Προσπαθούμε να κινηθούμε έτσι κι εμείς διότι βλέπουμε ότι στέκει τόσο από την άποψη του μάρκετινγκ, όσο κι από εμπορική άποψη. Αν ο μύθος βοηθήσει στην πώληση, τότε πρέπει να τον υποστηρίξουμε. Μύθος φυσικά υπάρχει στα ελληνικά προϊόντα και πρέπει να γίνει γνωστός» μας λέει με περηφάνια.

Η αλήθεια είναι ότι ο μύθος των κρητικών προϊόντων είναι ισχυρός, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον Στρ.  Μπαλαντίνο είναι ότι η αγορά  δεν είναι στα καλύτερά της. «Οι κτηνοτρόφοι έχουν πρόβλημα, τους βλέπω προβληματισμένους. Πώς να πάει ο άλλος να ταΐσει, να φροντίσει και να αρμέξει ζώα όταν ξέρει ότι οι τιμές πέφτουν, όταν δεν ξέρει αν οι τυροκόμοι θα πάρουν το γάλα του. Υπάρχει ‘κούρνιασμα’ στη αγορά…» μας λέει.

Τουρισμός & εξαγωγές

Όπως είναι φυσικό η συζήτησή μας στρέφεται προς τις δύο κύριες διεξόδους των κρητικών τυροκομικών προϊόντων που δεν είναι άλλες από τον τουρισμό και τις εξαγωγές. Στον πρώτο  η εικόνα είναι αμφίσημη.

«Ο τουρισμός έχει αυξηθεί αλλά δεν αυξήθηκε  ανάλογα η κατανάλωση τυριών διότι ο ξενοδόχος προτιμάει να αγοράσει ένα φθηνό προϊόν που μπορεί και να μην είναι καν ελληνικό. Τουρισμός δεν είναι μόνο ηλιοθεραπεία αλλά ο πολιτισμός και μέρος του πολιτισμού είναι η γαστρονομία. Η ελληνική κουζίνα είναι μια από τις καλύτερες του κόσμου και μάλιστα επιτρέπει τη δημιουργία ‘μύθου’ που αναφέραμε».

Όσο για τις εξαγωγές η εταιρεία του Στρ. Μπαλαντίνου εξάγει σε ευρωπαϊκές και τρίτες χώρες.  «Είναι δύσκολο να βρεις τον σωστό άνθρωπο να προβάλλει το προϊόν σου· δεν φτάνει απλώς να το εισάγει. Οι ξένοι καταναλωτές που έχουν μάθει να τρώνε συγκεκριμένα τυριά, οπότε χρειάζονται χρήματα,  διαφήμιση, γευστικές δοκιμές κ.λπ.» μας εξηγεί με μια δόση σκεπτικισμού στη φωνή του.

 

Αν και οι Κρήτες παραγωγοί ξεκίνησαν μια προσπάθεια με τη δημιουργία του Cluster Κρητικού Τυριού, τα πράγματα στο νησί κινούνται με αργούς ρυθμούς. «Κανονικά θα έπρεπε τα ελληνικά τυροκομεία να βγαίνουν με κοινά προϊόντα και σε κοινή ποιότητα για να πουλάνε στο εξωτερικό. Όπως γίνεται στην Ιταλία- εδώ ο καθένας είναι μόνος του» σχολιάζει και ζητάει από το κράτος να δώσει το ερέθισμα και τα κίνητρα στους παραγωγούς προκειμένου να συνεχίσουν μόνοι τους. Μάλιστα ο ίδιος εκτιμάει ότι είναι αναγκαία η λειτουργία Διεπαγγελματικών Οργανώσεων για όλα τα ΠΟΠ προϊόντα κι όχι μόνο για τη φέτα.

Κλείνουμε τη συζήτησή μας με τον τυροκόμο από την Κρήτη, συζήτηση η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της κλαδικής έκθεσης Dairy Expo 2018 που πραγματοποιήθηκε στο Metropolitan Expo στο Αεροδρόμιο Σπάτων, ζητώντας τη γνώμη του για το επίπεδο της ελληνικής τυροκομίας, έτσι όπως ο ίδιος το αντιλήφθηκε στη μεγάλη έκθεση της ελληνικής τυροκομίας που κι ο ίδιος συμμετείχε παρουσιάζοντας τα ποιοτικά προϊόντα του. «Αγαπάω τα τυριά κι εδώ στην έκθεση δοκίμασα αρκετά. Τι να πω; Υποκλίνομαι στη δουλειά των μικρών παραγωγών, αγαπάνε τη δουλειά τους και την κάνουν με πάθος. Είναι πολεμιστές… Μπράβο τους» μας απάντησε.


Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο 14ο τεύχος του περιοδικού Dairy News (Μάρτιος 2019)

You might also like