Καινοτομία στην ελληνική γαλακτοκομία & τυροκομία

To Dairy News διερευνά εάν και κατά πόσο καινοτομούμε ως αγορά

Το Dairy News στρέφει την προσοχή του στην προσπάθεια που καταβάλλουν παραγωγοί/επιχειρηματίες για τη δημιουργία καινοτόμων γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων. Μπορεί η οικονομική κρίση να έχει προκαλέσει ξηρασία επενδυτικών κεφαλαίων και τάσεις …φυγής εντούτοις όσοι απομένουν εδώ παλεύουν με κάθε δύναμη κι επιστρατεύοντας κάθε όπλο για να δημιουργήσουν το αύριο …σήμερα. Κι ενίοτε το καταφέρνουν.
Ρεπορτάζ: Θανάσης Αντωνίου

 

Η καινοτομία είναι ένας από τους κινητήριους μοχλούς στον ελληνικό γαλακτοκομικό και τυροκομικό κλάδο κι αποτελεί ‘αντίδοτο’ στην κατήφεια  και τη συρρίκνωση που έχει επιφέρει η παρατεταμένη οικονομική κρίση.  Μικρές οικογενειακές μονάδες διασκορπισμένες σε όλη την Ελλάδα, μικρομεσαίες τυροκομικές ή γαλακτοκομικές επιχειρήσεις με εδραιωμένη εξαγωγική παρουσία και θέση στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά κι οι μεγάλοι του κλάδου, βρίσκουν πάντα λίγο …χρόνο και ορισμένα κεφαλαία για να επενδύσουν στην αναζήτηση, σχεδίαση, υλοποίηση, παραγωγή και κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων.

Η καινοτομία θέλει υπομονή

«Η καινοτομία είναι το βασικότερο στοιχείο σε μια επιχείρηση. Καλά είναι βέβαια  τα βασικά προϊόντα που έχει κάθε εταιρεία αλλά πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν και κάποια καινοτόμα προϊόντα που να ανοίγουν καινούργιους  δρόμους». Ο κτηνοτρόφος και τυροκόμος Δημήτρης Σιούκας από την εταιρεία  ‘Το Χωριό της Κάρλας’ είναι πεπεισμένος ότι χωρίς την καινοτομία μια εταιρεία δεν μπορεί να διαφέρει από τις υπόλοιπες που δραστηριοποιούνται στο ίδιο αντικείμενο.

Η εταιρεία που διευθύνει μαζί με τα αδέλφια του κινείται συνεχώς στο χώρο της καινοτομίας, παράγοντας εξαιρετικά βιολογικά προϊόντα αποκλειστικά και μόνο με δικό του γάλα ενώ πρόσφατα έριξε στην αγορά κεφίρ εμπλουτισμένο με σπόρους τσία και λιναρόσπορο. Το προϊόν μετά από μήνες χαμηλής κινητικότητας αναπτύσσεται στο νεανικό τμήμα των καταναλωτών.

Το νέο κεφίρ από το Χωριό της Κάρλας. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές, στις δυναμικές ηλικίες 20-45 το εμπιστεύονται.

 

Η καινοτομία θέλει συνέργιες

Η Άννα Χατζηιωάννου διευθύνουσα σύμβουλος της Longevity Diet Foods προέρχεται από κτηνοτροφική οικογένεια γαλακτοπαραγωγών της Ξάνθης. Ως νέα γενιά έβαλε τη σφραγίδα της σε μια μακρά παράδοση ενασχόλησης με το γάλα.

«Μέσω συνεργιών με επιστημονικούς κι ερευνητικούς φορείς δημιουργούμε καινοτόμα προϊόντα με πλήρη ιχνηλασιμότητα. Παράγουμε ένα πολύ υγιεινό προϊόν και προσθέτουμε σ’  αυτό οφέλη υγείας όπως μικροθρεπτικά συστατικά φρούτων χωρίς συντηρητικά» εξηγεί. Η εταιρεία παράγει βραβευμένα στην Ελλάδα και το εξωτερικό γιαούρτια με εκχύλισμα καθαρής πολυφαινόλης από σταφύλια (πατέντα της Red Bull). Το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο σήμερα (το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο παρελθόν) ελέγχει τα προϊόντα της – με απόλυτη διαφάνεια- για το πόσο αντιοξειδωτικά είναι και τα αποτελέσματα είναι εύκολα προσβάσιμα στο πλατύ κοινό.

Το τελικό προϊόν παράγεται στο εργοστάσιο της ΜΕΒΓΑΛ και σε λίγο θα εξάγεται σε Σαουδική Αραβία, Ντουμπάι και Κύπρο. «Έχουμε ένα προϊόν το οποίο θέλει να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές σε μια νέα διατροφική συμπεριφορά γι΄ αυτό και το έχουμε τοποθετήσει σε ξενοδοχεία, γυμναστήρια, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ενώ μπορεί να το βρείτε σε διάφορες αλυσίδες στην Ελλάδα,  στα premium καταστήματά τους» εξηγεί η νεαρή επιχειρηματίας. Και φυσικά δεν επαναπαύεται καθώς σύντομα θα λανσάρει φέτα ΠΟΠ με ωμέγα 3 φυτικά λιπαρά.

Γιαούρτι με πολυφαινόλες σταφυλιού της Longevity Diet Foods. Εδώ το πρόβειο.

 

Η καινοτομία θέλει παρατήρηση

Ο Δημήτρης Κίσσας είναι τυροκόμος από το Πετροχώρι Καρδίτσας με εδραιωμένο πελατολόγιο σε όλη την Ελλάδα κι εξαγωγές στο εξωτερικό, η καινοτομία για την οποία όμως φιλοξενείται στο παρόν άρθρο δεν είναι γαλακτοκομική ή τυροκομική.  Το προϊόν που λάνσαρε είναι το ‘Άλμη γάρος’, προϊόν για τη συντήρηση τυριών άλμης, συσκευασμένα, δοχείου ή βαρελιού. «Το προϊόν δημιουργήθηκε από την παρατήρηση: βλέπαμε ηλικιωμένες κυρίες να ζητούν γάρο από τον πάγκο του σουπερμάρκετ ή από τον μπακάλη τους. Το πρόβλημα ήταν ότι ο γάρος που τους έβαζαν σε μη πρακτικά σακουλάκια ήταν από τυρί διαφορετικό από αυτό που είχαν αγοράσει με αποτέλεσμα ένα συνονθύλευμα γεύσεων» μας είπε πρόσφατα στο περιθώριο  συνεδρίου για την καινοτομία στο χώρο των τροφίμων.

Η εταιρεία Κίσσας σχεδίασε ένα προϊόν άλμης, συσκευασμένο και σε προσιτή τιμή το οποίο δεν μεταφέρει οσμές από το ένα τυρί στο άλλο, ούτε αλλοιώνει τις γεύσεις. Το τοποθέτησε σε ελληνικά σουπερμάρκετ, πλάι στο χώρο των ψυγείων με τυριά διότι …δεν υπήρχε πουθενά αλλού χώρος. «Ήταν δύσκολη η τοποθέτησή του στην αγορά διότι δεν υπήρχε κατηγορία, δεν υπήρχε καν θέση στο ράφι για να μπούμε» θυμάται ο δραστήριος Θεσσαλός τυροκόμος και συμπληρώνει: «Το σουπερμάρκετ Μασούτης το τοποθέτησε δοκιμαστικά στην αρχή και σήμερα βρίσκεται σε έξι αλυσίδες, δύο από αυτές πανελλαδικές και σε μια στην Κύπρο».

Άλμη γάρος, ένα προϊόν που προέκυψε από μια απλή παρατήρηση και μια αδήριτη ανάγκη.

 

Αν και το πρώτο διάστημα ο κόσμος ήταν διστακτικός, το προϊόν άρχισε να κατακτά τους πελάτες των τυροκομικών προϊόντων και οι λόγοι είναι απλοί. Μας λέει ο δημιουργός του; «Ακόμα και λίγο τυρί αν σώσει κανένας χρησιμοποιώντας τον γάρο μας είναι κέρδος. Σήμερα οι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν μεγαλύτερες ποσότητες τυριών άλμης εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές των καταστημάτων κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν στο παρελθόν. Η αγορά του δεν έχει κόψει χρήματα από κάποιο άλλο προϊόν διότι δεν υπήρχε κανένα στην αγορά σαν κι αυτό. Αλλά και για τα σουπερμάρκετ ήταν ευχάριστη έκπληξη καθώς αποτέλεσε ‘νέο χρήμα’».

Με δεδομένο ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι στο εξωτερικό στρέφονται και πάλι στα ‘χύμα’ προϊόντα, των τυροκομικών συμπεριλαμβανομένων, ένα τέτοιο προϊόν είναι σίγουρο ότι θα έχει και εξαγωγικό προσανατολισμό και προς τα εκεί πλέον στρέφεται ο επιχειρηματίας από την Καρδίτσα. Μάλιστα ετοιμάζει κι  ένα brand extension: ‘Αλμη γάρος με χαμηλότερο νάτριο. Έξυπνο κι υγιεινό!

Καινοτομία κι απ’ τους …μεγάλους

Στο χώρο της καινοτομίας κινούνται όμως και οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Η ΔΕΛΤΑ, για παράδειγμα, λάνσαρε πριν καιρό το προϊόν ‘Μικρές Οικογενειακές Φάρμες’, ένα premium γιαούρτι το οποίο ενσωμάτωνε μια νέα τεχνολογία της εταιρείας, τη διπλή στράγγιση, για την οποία η ΔΕΛΤΑ έχει εξασφαλίσει πανευρωπαϊκή πατέντα. Η επιτυχία εκείνου του προϊόντος, είχε σαν αποτέλεσμα η εταιρεία να θελήσει να ‘περάσει’ τη συγκεκριμένη καινοτομία της διπλής στράγγισης που δίνει ακόμα πιο απαλή υφή στο προϊόν και σε πιο μαζικά προϊόντα τα οποία απευθύνονται σε ευρύτερο κοινό και σε χαμηλότερη τιμή. Το λανσάρισμα του προϊόντος ‘Διπλοστραγγιστό’ πριν λίγους μήνες ήταν το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι το στραγγιστό γιαούρτι αποτελεί αυτή τη στιγμή περίπου το 63% της συνολικής αγοράς, έχοντας μάλιστα αποσπάσει και μερίδια από το παιδικό γιαούρτι.

Η οικογένεια του Διπλοστραγγιστού της ΔΕΛΤΑ. Μια καινοτομία που πέρασε στη μαζική αγορά.

Κεντρική φωτογραφία: Η τεχνολογία είναι πάντα αρωγός της καινοτομίας. Στη φωτογραφία επιταχυντήρας στο Ίδρυμα  Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών.

You might also like