Πανίκος Χατζηκώστα (ceo, Dodoni Cyprus): “Στοχεύουμε νέες αγορές για το χαλλούμι”
Συνέντευξη με τον επαγγελματία που βρίσκεται πίσω από την επένδυση της Δωδώνη στην Κύπρο και βαθύ γνώστη της διεθνούς αγοράς τυροκομικών προϊόντων προς την οποία αναμένεται να στραφεί η παραγωγή του νεοσύστατου εργοστασίου στη Λεμεσό.
Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου
Dairy News| Κύριε Χατζηκώστα σε ποια φάση βρίσκεται αυτή τη στιγμή η επένδυση στην Κύπρο;
Πανίκος ΧατζηκώσταΙ Το εργοστάσιο ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουνίου 2016, όπως άλλωστε ήταν προγραμματισμένο και ξεκινήσαμε ήδη την παραγωγή και τις εξαγωγές. Το εργοστάσιο θα παράγει χαλλούμι και τα παράγωγά του, μια μυζήθρα που εδώ στην Κύπρο τη λέμε ‘αναρή’.
Δεν είναι μάλλον μεγάλο το επενδυτικό σχέδιο που υλοποιήσατε για ένα προϊόν σαν το χαλλούμι;
Μη το λέτε αυτό…Το χαλούμι είναι ένα τυροκομικό προϊόν το οποίο τα τελευταία χρόνια γνωρίζει συνεχή ανάπτυξη και οι προοπτικές του είναι ακόμη μεγαλύτερες, εφόσον ασφαλώς εμείς από την πλευρά μας παράγουμε σωστά το προϊόν, με τα σωστά συστατικά και στη σωστή δοσολογία, αλλά κι εφόσον είμαστε σωστοί επαγγελματίες στη διεθνή εμπορική αγορά.
Από πού θα προμηθεύεστε γάλα;
Σε πρώτη φάση θα παίρνουμε από την Κύπρο η οποία έχει σημαντική παραγωγή γάλακτος και προοπτική για περεταίρω αύξησή της. Υπάρχουν οργανωμένες γαλακτοπαραγωγικές μονάδες οι οποίες, πρώτες αυτές θα αυξήσουν την παραγωγή τους για να καλυφθεί η νέα ζήτηση· το εργοστάσιό μας και η παραγωγή σε αυτό, αναμένεται να αποτελέσει κίνητρο για τους παραγωγούς στην Κύπρο. Κίνητρο επίσης θα υπάρξει και για τη δημιουργία νέων κτηνοτροφικών μονάδων.
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την ετήσια παραγωγή;
Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο και δεν μπορώ να σας πω που ακριβώς θα φτάσει η παραγωγή. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι το πλάνο μας, για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του εργοστασίου, είναι να παράξουμε 1.000 τόνους χαλλούμι· αυτό είναι απολύτως εφικτό.
Θα κινηθείτε εξαγωγικά, έτσι δεν είναι;
Ασφαλώς, άλλωστε από την αρχή αυτός ήταν ο σχεδιασμός μας. Η αγορά της Κύπρου θα αποτελεί ίσως το 5-10% της συνολικής παραγωγής μας.
Που είστε στραμμένοι εξαγωγικά; Η Ελλάδα είναι στο …κάδρο;
Η Ελλάδα δεν είναι στις κύριες εξαγωγικές αγορές μας κι αυτό είναι κάτι που, πράγματι, δεν μπορέσαμε ποτέ να καταλάβουμε το γιατί. Από τότε που ασχολούμαι με το χαλλούμι δεν το έχω απαντήσει ακόμα. Η Ελλάδα κατά περίεργο λόγο δεν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες χαλλουμιού, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως οι Γερμανία, Αγγλία, Σουηδία, Αυστρία κ.ά. Ίσως δεν είναι μέσα στη γεύση του Έλληνα το χαλούμι.
Πέρα από αυτές τις λίγο ως πολύ παραδοσιακές αγορές, προς τα που αλλού θα κινηθείτε;
Θα κινηθούμε προς μια σειρά νέες χώρες που δεν είχε παρουσία το χαλούμι όπως η Κίνα και η Ρωσία, καθώς και χώρες της Λατινικής Αμερικής· χώρες που δεν τις έχει ‘αγγίξει’ κανείς μέχρι σήμερα. Το χαλλούμι έχει πιάσει χώρο κι έχει καθιερωθεί μέσα σε ‘δύσκολες αγορές’ όπως η Γερμανία και η Αυστραλία.
Πως το τρώνε εκεί;
Όπως γνωρίζετε το χαλλούμι δεν το βάζουμε στις σαλάτες όπως τη φέτα αλλά τρώγεται κατά κύριο λόγο ως υποκατάστατο του κρέατος, άρα μαγειρεύεται στη σχάρα.