Εξαγωγές γιαουρτιού: Το προϊόν που ‘ανοίγει’ αγορές

Με αφορμή μια συζήτηση για το σημαντικό γαλακτοκομικό προϊόν

Το γιαούρτι είναι σημαντικός πολιορκητικός κριός στην προσπάθεια της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας να διεισδύσει σε διεθνείς αγορές αλλά και προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας γύρω από το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις του οποίου έχει αναπτυχθεί παγκόσμιος ανταγωνισμός. Ειδικά στην αγορά της Ε.Ε., την πιο προνομιακή ίσως, για τα προϊόντα μας.
Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

 

Συζήτηση για το ελληνικό γιαούρτι πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Dairy Conference 2021 που διοργάνωσε η Boussias Communications  και σε αυτή  συμμετείχαν ο Γιώργος Μελενεκλής, υπεύθυνος λειτουργίας της Μενοίκιο, ο  Κώστας Παπαδόπουλος, γενικός διευθυντής της Βιοαγρός, ο Αντώνης Πολυκανδριώτης, export marketing manager της ΔΕΛΤΑ, ο Γιώργος Τσινάβος, supply chain director της KRI KRI, ενώ τη συζήτηση συντόνισε η Ματίνα Χαρκοφτάκη, δημοσιογράφος του Food Reporter.

Γιώργος Τσινάβος, ΚΡΙ ΚΡΙ

Στην τοποθέτησή του ο Γ. Τσινάβος ανέφερε ότι η τιμή του γιαουρτιού πιέζεται από το ‘Greek style yogurt’ και, φυσικά, ζήτημα δεν είναι μόνο η τιμή αλλά και τα μηνύματα επικοινωνίας αυτών των προϊόντων προς το διεθνές καταναλωτικό κοινό. «Θα πρέπει να κινηθούμε τόσο προς την κατεύθυνση της προστασίας των γεωγραφικών προσδιορισμών όσο και προς την καινοτομία, δηλαδή στο να προσθέσουμε στο απόλυτα λευκό γιαούρτι μας π.χ. φρούτα ή να διευρύνουμε την κατηγορία παγωτό-γιαούρτι» είπε το στέλεχος της βορειοελλαδίτικης βιομηχανίας.

Σύμφωνα με τον Γ. Τσινάβο, το ελληνικό γιαούρτι θα πρέπει να απευθυνθεί στο ευρύ καταναλωτικό κοινό και η επικοινωνία των εταιριών που τα παράγουν θα πρέπει να βασιστεί στην αξία του διότι «το ‘Greek style yogurt’ δεν αναγράφει την προέλευση του γάλακτος τη στιγμή που εμείς γνωρίζουμε και την τελευταία φάρμα από την οποία προμηθευόμαστε γάλα». Ο Γ. Τσινάβος ζήτησε προστασία  του ελληνικού γιαουρτιού στην ευρωπαϊκή αγορά όπου υπάρχουν σημαντικές εξαγωγές, καθώς δεν έχει νόημα να κινηθούμε σε αγορές που δεν υπάρχουν σημαντικές πωλήσεις.

Αντώνης Πολυκανδριώτης, ΔΕΛΤΑ

Στοιχεία για την παρουσία του ελληνικού γιαουρτιού σε 76 χώρες όπου κινείται θετικά παρουσίασε ο Αντώνης Πολυκανδριώτης της ΔΕΛΤΑ κι εξήγησε ότι  το (αυξημένο σήμερα) μεταφορικό κόστος δεν θα ανακόψει την αυξητική τάση του, τουλάχιστον όχι στις χώρες της Ευρωπαϊκή Ένωσης.

Το στέλεχος της ΔΕΛΤΑ περιέγραψε τις ιδιομορφίες που έχει η ευρωπαϊκή αγορά. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι νότιες χώρες τρώνε λιγότερα λιπαρά και τα λιπαρά αυξάνουν όσο ανεβαίνουμε προς τον βορρά. Παράλληλα, οι νότιες χώρες καταναλώνουν γιαούρτια με φρούτα (π.χ. στην Ιταλία το 40% των προϊόντων γιαουρτιού που καταναλώνονται είναι με φρούτα), ενώ βορειότερα, πλην των σκανδιναβικών χωρών, μειώνεται η κατανάλωση φρούτων.

«Το τελευταίο διάστημα το καταναλωτικό κοινό χρησιμοποιεί το γιαούρτι στη μαγειρική» είπε ο Αντ. Πολυκανδριώτης, «μάλιστα το στραγγιστό γιαούρτι γίνεται μέρος της ‘καθημερινής γευστικής εμπειρίας’, σε σαλάτες, σε αλοιφές κ.λπ. Για τον λόγο αυτό, αυξάνεται η πώληση των μεγάλων συσκευασιών».

Προϊόντα του Αγροκτηνοτροφικού Βιομηχανικού Συνεταιρισμού Προσοτσάνης Δράμας. Tα γιαούρτια σε πρώτο πλάνο.

 

Γιώργος Μελενεκλής, Μενοίκιο

Ο Γιώργος Μελενεκλής της Μενοίκιο, τόνισε ότι η καθετοποίηση όλης της παραγωγικής διαδικασίας, η οποία υπάρχει στην παραγωγή γιαουρτιού στον Αγροκτηνοτροφικό Βιομηχανικό Συνεταιρισμό Προσοτσάνης Δράμας, κάνει τη διαφορά και δημιουργεί υπεραξία στα παραγόμενα προϊόντα. Η Μενοίκιο πραγματοποιεί μικρό όγκο εξαγωγών, διαθέτει δικό της κανάλι διανομής κι έχει τοποθετήσει τα προϊόντα της στο εξωτερικό σε πελάτες χαμηλής δυναμικότητας, εκτός σουπερμάρκετ, καθώς δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα για μεγαλύτερες εξαγωγές.

Κώστας Παπαδόπουλος, Βιοαγρός

Για τον Κ. Παπαδόπουλο της ΒιοΑγρός, το κόστος των μεταφορών δεν είναι ανασχετικός παράγοντας στην ανάπτυξη των εξαγωγών ελληνικού γιαουρτιού καθώς τα προϊόντα που παράγει απευθύνονται σε υψηλότερα εισοδήματα, ‘επιβάλλοντας’ υψηλότερη τιμή για το προϊόν. Ο παραγωγός από την Πέλλα ανέφερε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των βιολογικών προϊόντων έχει υποχωρήσει κι αιτία είναι η αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης.

Στόχος της ΒιοΑγρός είναι η ενίσχυση των πωλήσεών της σε Ελβετία και Αυστρία όπου υπήρχε διείσδυση πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. «Το επίπεδο των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων σε αυτές τις χώρες είναι υψηλό και χρειάζεται αναβάθμιση από την πλευρά μας για να πουλήσουμε εκεί τα προϊόντα μας. Η εικόνα της αγοράς εκεί δεν έχει καμία σχέση με την ελληνική διότι οι λιανέμποροι έχουν θέσει standards που ούτε τα έχουμε καν σκεφτεί στην Ελλάδα» είπε με έμφαση ο Κ. Παπαδόπουλος.

H ΒιοΑγρός στην έκθεση BIOFACH το 2020.

Το γιαούρτι ‘πυροδοτεί’ επενδύσεις

Σε φάση υλοποίησης επενδύσεων βρίσκονται ελληνικές γαλακτοκομικές εταιρίες που πραγματοποιούν εξαγωγές γιαουρτιού σε χώρες της ΕΕ καθώς εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη, μεγάλη αλλά ανταγωνιστική αγορά, θα τους ‘επιστρέψει’ τα χρήματα που θα δαπανήσουν.

  • Η ΚΡΙ ΚΡΙ, παρουσίασε νέα μονάδα βιοαερίου για να αξιοποιήσει τον ορό γάλακτος που παράγεται στις εγκαταστάσεις της ως απόβλητο. Μέσα από τη μονάδα,  η ΚΡΙ ΚΡΙ θα εξασφαλίσει συμπαραγωγή ενέργειας- θερμού νερού για τις ανάγκες της επιχείρησης. Θυμίζουμε οτι το καλοκαίρι του 2020 η εταιρία λάνσαρε ένα νέο προϊόν κάτω από την κατηγορία των γιαουρτιών χωρίς λακτόζη, το ‘Κρι Κρι Στραγγιστό & αγαπημένο Χωρίς Λακτόζη’.
  • Η Μενοίκιο, η οποία ανήκει στον δραστήριο Αγροκτηνοτροφικό Βιομηχανικό Συνεταιρισμό Προσοτσάνης Δράμας, επεκτείνει τις εγκαταστάσεις της σε νέο χώρο έκτασης 1.700 τ.μ. με στόχο την αναβάθμιση της παραγωγής και την εγκατάσταση σύγχρονων μηχανημάτων για την επεξεργασία του γάλακτος.  Ήδη, τα προϊόντα της εταιρίας διατίθενται στον Καναδά, την Κύπρο, τη Γερμανία, την Αγγλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, την Πολωνία, και τη Βουλγαρία.
  • Η ΒιοΑγρός από την Κρύα Βρύση Πέλλας θα επενδύσει σε νέα μονάδα για την παραγωγή γιαουρτιού και κεφίρ. Η εταιρεία στοχεύει στο να αναπτύξει τις πωλήσεις της σε χώρες με καταναλωτές υψηλού εισοδηματικού προφίλ, όπως η Αυστρία και η Ελβετία στις οποίες είχε μικρή εμπορική διείσδυση και πριν την πανδημία.
You might also like