Γλυκιά ‘εισβολή’ της στέβιας στο γιαούρτι
Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται μια έντονη “στροφή” σε διεθνές επίπεδο από τους καταναλωτές για τον περιορισμό της ζάχαρης δίχως όμως το προϊόν να υπολείπεται σε γεύση. Εικόνα, που συναντάται πρωτίστως στον τομέα του γιαουρτιού, όπου η αναζήτηση νέων μορφών και γεύσεων βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος. Η στέβια είναι μια λύση…
Μάλιστα, στηριζόμενοι στα στοιχεία των πωλήσεων, αποδεικνύεται και στην πράξη πως τα προϊόντα που μειώνουν δραστικά την προσθήκη ζάχαρης και ταυτόχρονα περιορίζουν τα περιεχόμενα σε λιπαρά συστατικά και ουσίες, γνωρίζουν σημαντική επιτυχία στο διεθνές λιανεμπορικό στερέωμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης που διενήργησε η IRI, κατέδειξε πως τέσσερα από τα δέκα πιο επιτυχημένα προϊόντα που έκαναν την εμφάνισή τους στην αγορά το 2014 προέρχονταν από την κατηγορία του γιαουρτιού. Όσο για το πλέον επιτυχημένο από τα τέσσερα γιαούρτια, ήταν ένα χαμηλών θερμίδων προϊόν που αξιοποιούσε μια σειρά από φυσικά συστατικά, εκ των οποίων κορυφαία θέση κατείχε η στέβια.
Καταναλωτές: αναζητούν φυσικά συστατικά
Η στέβια αποτελεί ένα είδος φυτού με προέλευση τη Βραζιλία και την Παραγουάη. Περιέχει δε, μια ουσία η οποία ονομάζεται στεβιόζη ή στεβιόλη που έχει μεγαλύτερη γλυκαντική δύναμη από τη ζάχαρη, ενώ σε αρκετές χώρες χρησιμοποιείται και ως εναλλακτική γλυκαντική ουσία αντί για την ίδια τη ζάχαρη. Είναι μηδενικού αριθμού θερμίδων φυσικό γλυκαντικό προϊόν, εξασφαλίζοντας μια αξιόπιστη οδό για τη δημιουργία ακόμη πιο υγιεινών γαλακτοκομικών προϊόντων μέσω της δραστικής μείωσης της ζάχαρης.
Έρευνα της PureCircle, μιας επενδυτικής holding εταιρείας που μεταξύ άλλων αποτελεί πάροχο φυσικών γλυκαντικών για την παγκόσμια αγορά τροφίμων και ποτών, έδειξε πως το 80% των καταναλωτών γιαουρτιού προσπαθούν με ενεργό τρόπο να μειώσουν ή ακόμη και να αποφύγουν θερμιδικές ή τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Γι’ αυτό και όταν κοιτάζουν τα στοιχεία της ετικέτας που σχετίζονται με τα συστατικά που περιέχονται σε αυτό, το πρώτο πράγμα που εξετάζουν είναι η περιεκτικότητα σε ζάχαρη.
Στις ΗΠΑ, τα 2/3 του συνόλου των καταναλωτών έχουν επίγνωση για τη στέβια, ενώ το εν λόγω μέγεθος σε αυτούς που καταναλώνουν γιαούρτι ξεπερνά το 70% και φτάνει στο 75% σε όσους καταναλώνουν γιαούρτι ελληνικού τύπου. Επιπροσθέτως, με βάση τα αποτελέσματα της ίδιας έρευνας της PureCircle, η συνολική θετική αντίληψη για τη στέβια είναι κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη μεταξύ των καταναλωτών γιαουρτιού σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.
Δίχως αμφιβολία, η θετική αντίληψη και στάση απέναντι στη στέβια εκ μέρους των καταναλωτών αποτελεί μια πειστική όσο και έμπρακτη απόδειξη για τη γεύση και την ποιότητα των συστατικών της σήμερα. Σε σύγκριση με την αρχική εμφάνισή της στην αγορά, η στέβια έχει -πλέον- φθάσει σε ένα στάδιο εξέλιξης και ευφυΐας που επιτρέπει σε παρασκευαστές να ενσωματωθεί σε διάφορα επίπεδα για την επίτευξη περαιτέρω μείωσης των θερμίδων, διατηρώντας την ίδια στιγμή την υπέροχη γεύση. Η φυσική της προέλευση σε συνδυασμό με το γεγονός ότι μπορεί να αναφέρεται ως “εκχύλισμα φύλλων στέβιας” στην ετικέτα ενός προϊόντος, μπορεί να προσφέρει στους ίδιους τους παρασκευαστές ένα ισχυρό συστατικό που ενσωματώνει τα οφέλη των μηδενικών θερμίδων.
Η γεύση… υπέρτατος κριτής
Σε διεθνές επίπεδο, έχει καταγραφεί πως σε ποσοστό της τάξεως του 83%, η γεύση αποτελεί τον πλέον σημαντικό παράγοντα για την πραγματοποίηση μιας αγοράς. Οι δε καταναλωτές γιαουρτιού δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση. Για την ακρίβεια μελέτες κατέδειξαν πως οι καταναλωτές αγοράζουν γιαούρτι έχοντας -περίπου- ως αποκλειστικό γνώμονα το ζήτημα της γεύσης, ενώ το προϊοντικό χαρακτηριστικό της “φυσικότητας” κινούταν κάτι τι παραπάνω από το 70%.
Σήμερα, έχουμε φτάσει στο σημείο κατά το οποίο τα προϊόντα γιαουρτιού που περιέχουν στέβια ως γλυκαντική ουσία να εισέρχονται με τέτοια συχνότητα στη διεθνή αγορά, ώστε η εν λόγω κατηγορία να γνωρίζει πρωτόγνωρους ρυθμούς ανάπτυξης κατά την τελευταία πενταετία σε επίπεδο λανσαρίσματος νέων προϊόντων. Χάρη δε στην περιορισμένη περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη, έχουν οδηγήσει έναν στους τέσσερις καταναλωτές να τα επιλέγουν έναντι άλλων προϊόντων γιαουρτιού.
Διεύρυνση προϊόντων
Πρόσφατα, μια εξέλιξη στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της PureCircle παρουσιάζει τυποποιητές με συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων στέβια με βάση τις οποίες μπορεί να υπάρξει ισότιμη σχέση με τη ζάχαρη σε βαθύτερα επίπεδα μειωμένου σακχάρου! Πρόκειται για το Sigma-D, που απευθύνεται εξειδικευμένα στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κατά τη διαδικασία της δημιουργίας γαλακτοκομικών προϊόντων.
Συμπερασματικά, ολόκληρη η κατηγορία των γαλακτοκομικών δείχνει να αντιλαμβάνεται το momentum που δημιουργείται σε σταθερή βάση, κρίνοντας θετικά και κεφαλαιοποιώντας την επιτυχημένη χρήση της στέβια στα γιαούρτια, στην προσπάθεια περιορισμού της περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Μάλιστα, στελέχη της διεθνούς αγοράς θεωρούν πως το Sigma-D θα μπορούσε να επεκτείνει τη χρήση του και πέραν της προϊοντικής κατηγορίας του γιαουρτιού.
Για παράδειγμα, ήδη έχουν γίνει οι πρώτες δοκιμές του Sigma-D σε σοκολατούχο γάλα, επιτυγχάνοντας μείωση της τάξεως του 80% στη χρησιμοποιούμενη ζάχαρη στη σύνθεση του! Εκτιμούν δε, πως μέσω της περαιτέρω αξιοποίησης του Sigma-D, η αγορά μπορεί να καρπωθεί τον έντονο βαθμό διείσδυσής του σε ακόμη μεγαλύτερη μείωση των θερμίδων, ενώ την ίδια στιγμή προσφέρουν μοναδική γεύση και υφή. Και όλα αυτά σε ένα σαφώς ταχύτερο χρονικό διάστημα επεξεργασίας και παραγωγής. Π.Μ.