ΘΕΣγάλα: Τα πάντα για την ικανοποίηση του καταναλωτή

Συνέντευξη με τον Θανάση Βακάλη, πρόεδρο του Συνεταιρισμού

Άνοιξε το δρόμο για μια νέα σχέση του καταναλωτικού κοινού με το φρέσκο γάλα και δημιούργησε ένα νέο δίκτυο διανομής ταχυκίνητων προϊόντων. Ο λόγος για τα ΑΤΜ φρέσκου γάλακτος του Συνεταιρισμού ΘΕΣΓάλα,  ένα εταιρικό σχήμα και μια συνεταιριστική πρωτοβουλία για την οποία είναι περήφανη όλη η Θεσσαλία.

 

Η ανάπτυξη μιας σειράς νέων προϊόντων με την ταυτόχρονη διεύρυνση της γκάμας των υφιστάμενων κωδικών, η διαρκής προσήλωση στις αρχές της υψηλής ποιότητας την οποία διασφαλίζει με την εφαρμογή πολλαπλών προτύπων ασφαλείας κατά τη διαδικασία της παραγωγής, αλλά και η διατήρηση του βαθμού ικανοποίησης που απολαμβάνει καθημερινά από το καταναλωτικό κοινό αποτελούν ορισμένες από τις κύριες προτεραιότητες για τον Θανάση Βακάλη, Πρόεδρο του Συνεταιρισμού “ΘΕΣγάλα – ΠΙΕΣ”.

Παράλληλα, ο ίδιος θέτει στους μακροπρόθεσμους στόχους του Συνεταιρισμού την εξαγωγική δραστηριότητα, ενώ δεν κρύβει την απαισιοδοξία του αναφορικά με την επόμενη ημέρα της εγχώριας αγοράς γαλακτοπαραγωγής, ενώ δηλώνει “ανοικτός” να στηρίξει σε επίπεδο μεταλαμπάδευσης γνώσης και εμπειρίας κάθε αντίστοιχη προσπάθεια εκ μέρους επαγγελματιών του κλάδου.

 Dairy News| Κύριε Βακάλη, ποιο είναι το μοντέλο λειτουργίας του ΘΕΣ ΓΑΛΑ; Μπορείτε να μας δώσετε ορισμένα στοιχεία εμπορικής και οικονομικής φύσεως αναφορικά με την όλη δραστηριοποίησή του;

Θανάσης Βακάλης| Το μοντέλο λειτουργίας του Συνεταιρισμού βασίζεται στο τρίπτυχο: “Ποιότητα προϊόντος – Οικονομίες κλίμακος – Καινοτόμος διάθεση”. Πρόκειται για μια προσέγγιση η οποία μπορεί στη θεωρία να ακούγεται ως λογική ή εύκολη, εντούτοις όμως στην προσπάθεια της εφαρμογής της έχει αρκετές δυσκολίες, καθώς προσκρούει σε μια σειρά από ζητήματα, αγκυλώσεις και συνήθειες ετών. Συνολικά, λοιπόν, 100 παραγωγοί από τη Θεσσαλία και τη Βόρεια Ελλάδα αποφάσισαν να “ενώσουν” τις δυνάμεις τους στη βάση ενός πρότυπου συνεταιρισμού. Παράλληλα, έθεσαν ιδιαίτερα αυστηρές διαδικασίες και προϋποθέσεις για την εκπλήρωση ποιοτικών χαρακτηριστικών στο ίδιο το προϊόν, εν συνεχεία κατάφεραν και πέτυχαν οικονομίες κλίμακας και επιλέγοντας έναν καινοτόμο τρόπο (δηλαδή, τους αυτόματους πωλητές γάλακτος) απευθύνθηκαν απ’ ευθείας στους καταναλωτές, περικόπτοντας το κόστος των μεσαζόντων προς όφελος τόσο του παραγωγού όσο και του ίδιους του καταναλωτή. Αποτέλεσμα; Αυτή τη στιγμή, ο Συνεταιρισμός μας παράγει καθημερινά 120 τόνους γάλα, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 10% της εγχώριας παραγωγής, πετυχαίνοντας παράλληλα κύκλο εργασιών που κυμαίνεται στα επίπεδα των 27 εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση.

O Θανάσης Βακάλης, Πρόεδρος του Συνεταιρισμού “ΘΕΣγάλα – ΠΙΕΣ”.

 

Ποια θεωρείτε πως αποτελούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ΘΕΣ ΓΑΛΑ και σε ποια σημεία εστιάζεται η διαφορετικότητα έναντι του “παραδοσιακού” ανταγωνισμού;

Εκτιμώ πως το κυριότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεν είναι άλλο από την υψηλή ποιότητα του ίδιου του προϊόντος, η οποία σε συνάρτηση με την εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή δημιουργούν την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής (value for money) που υφίσταται στην εγχώρια αγορά. Φυσικά, δεν θα μπορούσα να μην υπολογίσω στην πλευρά των πλεονεκτημάτων και τον καινοτόμο τρόπο διάθεσης μέσω των ΑΤΜ γάλακτος, κι αυτό καθώς δίνεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να προμηθεύεται φρέσκο γάλα 24 ώρες το 24ωρο.

Με ποιο τρόπο συνδυάζεται η υψηλή ποιότητα του παρεχόμενου προϊόντος του ΘΕΣ ΓΑΛΑ με τις φιλικές προς τον καταναλωτή τιμές;

Ο τρόπος σχετίζεται αφενός μεν με το γεγονός ότι αποσυνδέεται από το προϊόν το κόστος συσκευασίας, καθώς η προμήθειά του γίνεται μέσω της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενων γυάλινων μπουκαλιών, και αφετέρου δε με το κόστος της μεταπώλησης (midlemen cost), μιας και η πώληση λαμβάνει χώρα απ’ ευθείας από τους παραγωγούς προς τους καταναλωτές. Σε αυτή την “εξίσωση” θα πρέπει να προστεθεί και ο συνδυασμός με τις οικονομίες κλίμακος που εξασφαλίζει και πετυχαίνει ο Συνεταιρισμός δια μέσω της μαζικής προμήθειας πρώτων υλών. Αποτέλεσμα; Να μειώνεται το κόστος του προϊόντος προς όφελος του καταναλωτή και του παραγωγού.

Ο ΘΕΣ ΓΑΛΑ σκοπεύει να διευρύνει την γκάμα των διαθέσιμων προϊόντων στην αγορά; Εάν ναι, προς ποια κατεύθυνση; Την περαιτέρω ενίσχυση των υφιστάμενων κωδικών γάλακτος ή την διείσδυση και σε κάποια άλλη, όμορης λογικής, αγορά (λ.χ. γιαούρτι, κρέμες, ρυζόγαλο κ.ο.κ.);

Θα πρέπει να αναφέρω πως ήδη από τον Μάϊο του 2015 έχουμε προχωρήσει στην τυποποίηση του θεςCHOCO, της πρότασής μας για γάλα κακάο, ενώ από τον περασμένο Νοέμβριο κυκλοφορήσαμε δύο τύπους τυριών (λευκό αγελαδινό και κίτρινο ημίσκληρο) σε τέσσερις κωδικούς (των 200 και 400 kg αντίστοιχα). Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στις διαδικασίες σχεδιασμού που αφορούν την περαιτέρω ανάπτυξη μιας σειράς νέων προϊόντων, τα οποία και θα διευρύνουν την γκάμα των κωδικών με τους οποίους απευθυνόμαστε στην αγορά.

Ποιος ο βαθμός ανταπόκρισης εκ μέρους του καταναλωτικού κοινού; Τι ζητά και με ποιο τρόπο σκοπεύετε να απαντήσετε, ικανοποιώντας τα “θέλω” του;

Η ανταπόκριση των καταναλωτών, τόσο στη Λάρισα όταν ξεκινήσαμε τον Οκτώβριο του 2013, όσο και στη Θεσσαλονίκη, το Νοέμβριο του 2014 είναι πραγματικά συγκινητική! Στόχος μας ήταν και παραμένει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις ενός ιδιαίτερα απαιτητικού καταναλωτικού κοινού, προσφέροντας προϊόντα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας στην καλύτερη δυνατή τιμή.

Το ζήτημα της εξωστρέφειας υπό την έννοια της εξαγωγικής σκοπιάς (λ.χ. προϊόντων, τεχνογνωσίας, concept), βρίσκεται στους σχεδιασμούς του ΘΕΣ ΓΑΛΑ; Έχετε προσδιορίσει τις δυνητικές-υποψήφιες αγορές, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα εκκινήσετε την εκεί δραστηριοποίηση;

Κοιτάξτε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στα άμεσα πλάνα μας η έννοια του εξαγωγικού προσανατολισμού. Βασική μας προτεραιότητα εξακολουθεί και παραμένει η ελληνική αγορά, με την ταυτόχρονη προσπάθεια για την ικανοποίηση των αναγκών του καταναλωτικού κοινού των περιοχών στις οποίες βρισκόμαστε εγκατεστημένοι. Βέβαια, οφείλω να ομολογήσω πως η εξαγωγική δραστηριότητα υπάρχει μεν, αλλά βρίσκεται στους μακροπρόθεσμους στόχους μας.

Είναι εύκολο, είναι διασκεδαστικό και είναι …trendy. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν φρέσκο γάλα από τους αυτόματους πωλητές.

 

Η συνεργασία με ακόμη περισσότερους αγελαδοτρόφους και γαλακτοπαραγωγούς βρίσκεται στις προτεραιότητες του ΘΕΣ ΓΑΛΑ; Εάν ναι, προς ποια κατεύθυνση;

Ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα ευνοεί με κάθε τρόπο την ίδρυση και τη λειτουργία Συνεταιρισμών που αποσκοπούν στην κάλυψη των αναγκών των περιοχών της χώρας, κατά τα πρότυπα και τις αρχές που ήδη έχουμε θέσει: Να απευθυνθούν, δηλαδή, απ’ ευθείας στους καταναλωτές, προσφέροντας προϊόντα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας σε χαμηλές τιμές. Υπό αυτό το πρίσμα, είμαστε πάντοτε “ανοιχτοί” προκειμένου να προσφέρουμε την απαιτούμενη τεχνογνωσία σε όποιον πραγματικά τη χρειάζεται.

Αναφορικά με το γνωστικό επίπεδο, τις μεθόδους που εφαρμόζουν, τις τεχνικές που ακολουθούν, την διείσδυση (ή μη) της σύγχρονης τεχνολογίας στους εν λόγω τομείς, σε τι επίπεδο βρίσκονται οι σημερινοί επαγγελματίες αγελαδοτρόφοι και γαλακτοπαραγωγοί; Από την πλευρά σας, τι προϋποθέσεις θέτετε προς του επαγγελματίες του κλάδου προκειμένου να συνεργαστείτε;

Στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος αναλύσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του γάλακτος που παράγει ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα και σχετίζονται με επιμέρους στοιχεία όπως λ.χ. τα λιπαρά, την πρωτεΐνη, το ασβέστιο κ.ο.κ. θα διαπιστώσει πως κατατάσσεται στην κατηγορία των πλέον ποιοτικών προϊόντων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά! Κάτι που προϋποθέτει και συνεπάγεται ποιότητα κατά τη διαδικασία της παραγωγής. Δεν χωρά αμφιβολία πως η τεχνογνωσία που διαθέτουν τα μέλη του Συνεταιρισμού ΘΕΣγάλα βρίσκεται σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο, κάτι εξάλλου που αποδεικνύεται περίτρανα και από το ίδιο το προϊόν το οποίο παράγουν και διαθέτουν στην αγορά. Όμως, ο Συνεταιρισμός δεν… μένει στις δάφνες της δόξας του και για αυτό το λόγο φροντίζει μέσω της υιοθέτησης μιας σειράς από εσωτερικές μεθόδους να διευρύνει τη γνώση, τις τεχνικές και την τεχνολογία αιχμής. Απώτερος σκοπός μας; Δεν είναι άλλος από την διαρκή βελτίωση του προϊόντος προς όφελος τόσο των καταναλωτών μας όσο και των ίδιων των μελών του Συνεταιρισμού. Προκειμένου λόγου να πάρετε μια… γεύση από τις ολοκληρωμένες κινήσεις-παρεμβάσεις μας προς την κατεύθυνση της αναβαθμισμένης λειτουργίας σε σύγχρονα πρότυπα και με απόλυτο σεβασμό στην ποιότητα και την υγιεινή του παραγόμενου προϊόντος, αρκεί να σας αναφέρω πως ήδη έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί στο σύνολο των αγροκτημάτων που διαθέτουμε το πρόγραμμα ηλεκτρονικής διαχείρισης φάρμας “Unifarm”. Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει μια επαγγελματικού επιπέδου διεύθυνση ζώνης γάλακτος, η οποία και στελεχώνεται με εξειδικευμένους επιστήμονες που διακρίνονται από πολυετή εμπειρία στον κλάδο και προχωρά σε καθημερινούς ελέγχους ποιότητας για την παρακολούθηση και τη βελτίωση του προϊόντος. Αναφορικά με τον τρόπο διάθεσης του γάλακτος, σημειώνεται πως είναι πιστοποιημένος με ISO 22000. Κατά συνέπεια, οι προϋποθέσεις που θέτουμε ευθύς εξαρχής σχετίζονται με την ικανοποίηση τόσο των ποσοτικών, όσο κυρίως των όρων που σχετίζονται με την ποιότητα, όπως εξάλλου γίνεται αντιληπτό και με βάση όσα προαναφέρθηκαν.

Ποιο θεωρείτε πως είναι το μέλλον της γαλακτοπαραγωγής στη χώρα μας και σε τι βαθμό δύναται να συμβάλει ως μια ενεργή όσο και αποδοτική οδό φυγής από την οικονομική κρίση για τους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες;

Μπορεί να ακουστεί ως… κομματάκι απαισιόδοξο, ωστόσο το μέλλον της γαλακτοπαραγωγής στην Ελλάδα δυστυχώς κρίνεται ως αβέβαιο! Αρκεί να σημειώσω πως ήδη οι ποσότητες του παραγόμενου γάλακτος στη χώρα μας φθίνουν, ενώ προς την κατεύθυνση της έντασης της διαμορφούμενης πραγματικότητας αναμένεται να οδηγήσουν τόσο τα πρόσφατα φορολογικά μέτρα, όσο και η διεύρυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος στις 11 ημέρες, όπως ισχύει με βάση τα απαιτούμενα εκ μέρους της εργαλειοθήκης του ΟΑΣΑ. Κινήσεις και αποφάσεις που σε συνάρτηση και με τις αθρόες εισαγωγές θα έχουν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της εγχώριας παραγωγής φρέσκου γάλακτος. Συμπερασματικά, αποτελεί αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα πως σε καθημερινή βάση ολοένα και περισσότεροι παραγωγοί βρίσκονται αντιμέτωποι με όρους απαγορευτικούς για την ίδια την παραγωγή. Κάτι που… μεταφράζεται στην διαπίστωση πως το μέλλον του κλάδου της γαλακτοκομίας και γαλακτοπαραγωγής θα είναι -μάλλον- απογοητευτικό. Π.Μ.

Δημοσιεύτηκε στο 2ο τεύχος του Dairy News, Μάρτιος 2016. Φωτογραφίες: ΘΕΣΓάλα.

You might also like