Τυροκομικά στη μαζική εστίαση: Ξεχωριστά προϊόντα για τον επαγγελματία
Στην αγορά της μαζικής εστίασης και του εφοδιασμού, οι γαλακτοπαραγωγικές και τυροκομικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται με δύο τρόπους: είτε εξυπηρετώντας απευθείας την αγορά αξιοποιώντας το ίδιο δίκτυο διανομής και τις σχέσεις που έχουν αναπτύξει με τα τελικά σημεία πώλησης είτε μέσω χονδρεμπόρων/ αντιπροσώπων περιοχής.
Όσο και να φαίνεται περίεργο δεν είναι η χιλιομετρική απόσταση του πελάτη που παίζει τον κύριο λόγο, άλλωστε όμως μας είπε στέλεχος μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας που δραστηριοποιείται στο foodservice «η απόσταση του πελάτη δεν είναι ζήτημα για την εταιρεία μας. Η απόσταση μπορεί να είναι ένα κριτήριο για να δούμε τo δικό μας profit and loss statement, αλλά δεν θα αποκλείσουμε κάποιον πελάτη επειδή είναι μακριά».
Όσο αφορά τα προϊόντα που διατίθενται κι εδώ υπάρχουν δύο πρακτικές: κάποιες εταιρείες διαθέτουν τα επίσημα προϊόντα τους σε διαφορετικές ίσως συσκευασίες και με μια διαφορετική τιμολογιακή πολιτική που να απευθύνεται αποκλειστικά στην επαγγελματική αγορά. Άλλες πάλι, δημιουργούν ειδικά προϊόντα για την αγορά της μαζικής εστίασης, του τουρισμού, του catering και της τροφοδοσίας ιδρυμάτων/ εταιρειών κ.ά.
Οι κύριες τάσεις
Οι μεγάλες τάσεις των τελευταίων χρόνων στο χώρο του foodservice είναι κυρίως αποτελέσματα των επιπτώσεων που είχε η οικονομική κρίση στις διατροφικές συνήθειες του Έλληνα, αλλά και των αλλαγών στις συσκευασίες των διανεμόμενων προϊόντων, ενώ υπάρχουν και εξελίξεις που έχουν να κάνουν με διεθνείς τάσεις. Για παράδειγμα, η εντυπωσιακή ανάπτυξη του ‘Τρίτου Κύματος’ καφέ στην Ελλάδα την τελευταία τριετία, η εισβολή δηλαδή του πολύ ποιοτικού καφέ και των εξειδικευμένων παρασκευασμάτων με βάση τον καφέ, προκάλεσε το ενδιαφέρον για το υψηλής παστερίωσης γάλα με το οποίο παρασκευάζεται το αφρόγαλα. Μέχρι σήμερα αυτά τα προϊόντα κυκλοφορούν σε συσκευασίες του ενός λίτρου ενώ υπάρχει τάση για μεγαλύτερες συσκευασίες· γάλατα αυτά αγοράζονται από ενώ καφετέριες και εστιατόρια.
Δεύτερη μεγάλη τάση η αντικατάσταση του στραγγιστού γιαουρτιού που περιέχει 10% λιπαρά με το λεγόμενο ‘salad’ (που χρησιμοποιείται ως dressing ή βάση για άλλα παρασκευάσματα), όπως επίσης και η εκτεταμένη χρήση του ‘εδέσματος’ το οποίο είναι φυτικό προϊόν.
Τρίτη τάση, ιδιαίτερα αρνητική για τα παραδοσιακά προϊόντα της πατρίδας μας είναι η αντικατάσταση όλων σχεδόν των κύριων τυριών με διάφορα υποκατάστατα ή ‘υποδεέστερα’ τυριά: η φέτα από άσπρο τυρί, το κασέρι από το γκούντα και το ένταμ, προϊόντα τα οποία στην συντριπτική πλειοψηφία τους εισάγονται και μάλιστα σε άκρως ανταγωνιστικές προς τα αντίστοιχα ελληνικά προϊόντα τιμές.
Χαρακτηριστική περίπτωση στη δεύτερη κατηγορία η εταιρεία Ελληνικές Διανομές Τροφίμων (Hellenic Foodservices), με έδρα τον Ταύρο, η οποία διακινεί πληθώρα τυροκομικών προϊόντων υπό το brand Ευγαία ενώ και η πολυεθνική συνεταιριστική Arla Foods η οποία διακινεί γνωστές μάρκες όπως το βούτυρο Lurpak, διαθέτει στην επαγγελματική αγορά ειδικά προϊόντα όπως το cottage cheese Arla Fioccolat, το τυρί κρέμα Arla Buko, το σκληρό τυρί 45+ Arla Foodservice καθώς επίσης και το Gimo λευκό τυρί και σκληρό τυρί 40+ με φυτικά έλαια.
Άλλες εταιρείες προτιμούν να διαθέτουν στην επαγγελματική αγορά προϊόντα συνεργατών τους, όπως η μεγάλη χονδρεμπορική Leader η οποία εξυπηρετεί αλυσίδες super market αλλά και ανεξάρτητα καταστήματα λιανικής πώλησης, δίκτυα χονδρεμπόρων / cash & carry, τουριστικές μονάδες, αλυσίδες μαζικής εστίασης, catering, τροφοδοσίες πλοίων & αεροσκαφών κ.ά. διακινεί ελληνικά τυριά υπό το brand ‘Διαμάντι’, βούτυρα / μαργαρίνες, κρέμες / σαντιγύ και γάλατα εβαπορέ και UHT της πολυεθνικής Meggle καθώς και own label προϊόντα όπως edam. Θ.Α.
Δημοσιεύτηκε στο 4ο τεύχος του Dairy News, Σεπτέμβριος 2016.