Πέτρος Γυπαράκης: «Οι νέοι να στραφούν στην εξαγωγή τυριών»

Συνέντευξη με τον τυροκόμο από την Ασή Γωνιά, Χανίων.

Τα προϊόντα του ταξιδεύουν  σε όλο τον κόσμο αναδεικνύοντας την ποιότητα των πρώτων υλών της κρητικής γης και της εμπνευσμένης τυροκόμησης των Κρητικών. Προβληματισμένος κι αυτός με την κατάσταση που επικρατεί, ο τυροκόμος Πέτρος Γυπαράκης ποντάρει στις εξαγωγές και τα καινοτόμα προϊόντα με βάση το υπέροχο γάλα της Μεγαλονήσου.
Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

 

Το τυροκομείο της οικογένειας Γυπαράκη βρίσκεται στην Ασή Γωνιά, στα σύνορα των νομών Χανίων και Ρεθύμνου, σ’ έναν ευλογημένο τόπο που συνδυάζει θετικά στοιχεία  όπως το εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον όπου ζουν και τρέφονται τα ζώα των συνεργαζόμενων κτηνοτρόφων, με κάποια αρνητικά, όπως το υψηλό κόστος της παραγωγής.

Η έλλειψη σε βοσκοτόπια, μιας και η περιοχή δεν έχει μεγάλες πεδιάδες, οδηγεί τους κτηνοτρόφους στην αυξημένη χρήση ζωοτροφής για αρκετά μεγάλο μέρος του χρόνου, κάτι που αυξάνει το κόστος παραγωγής της πρώτης ύλης.

Οι κτηνοτρόφοι κάνουν αγώνα για να παράξουν τις ποσότητες που τους ζητούνται από τα τυροκομεία και τις βιομηχανίες με τις οποίες συνεργάζονται, ενώ η φορολογία τους χτυπάει.

Ο Πέτρος Γυπαράκης, κρίκος κι αυτός της αλυσίδας, αντιμετωπίσει πρόσωπο με πρόσωπο τα προβλήματα. Με κυριότερο τις διαμαρτυρίες του κόσμου για την υψηλή τιμή των προϊόντων.

14 ευρώ είναι πολλά;                                                                         

«Η γραβιέρα Κρήτης δεν είναι ακριβό προϊόν αν αναλογιστεί κανείς το πραγματικό κόστος παρασκευής και την ποιότητα του προϊόντος» μας εξηγεί όταν του επισημαίνουμε τις αιτιάσεις και συνεχίζει: «Το κόστος παραγωγής ανέρχεται στα 7,5 ευρώ το κιλό, είναι ένα υψηλό κόστος ασφαλώς, δεν είναι όμως ακριβό το προϊόν με βάση την ποιότητά του».

Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι  υπάρχει πρόβλημα διάθεσης των τυριών της Κρήτης κι οι λόγοι είναι αρκετοί- πρώτος η ιδιαίτερα αρνητική συγκυρία.  Η μειωμένη αγοραστική δύναμη του καταναλωτή τον δυσκολεύει να ψωνίσει ένα προϊόν που πωλείται 12-14 ευρώ, ταυτόχρονα το περιορισμένο πελατολόγιο των μικρών κρητικών τυροκομείων, περιορίζει τις επιλογές τους.

Ο Πέτρος Γυπαράκης διανέμει τα προϊόντα του – που φέρουν την εμπορική επωνυμία ‘Γύπας’- σε ορισμένα μικρά ντελικατέσεν και σε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του. Δίνει Γραβιέρα Κρήτης ΠΟΠ, ανθότυρο, ξινή μυζήθρα, σουρωτή μυζήθρα Κουρούπας με πιο γλυκιά γεύση κ.ά. Είναι ικανοποιημένος από την πορεία της επιχείρησης του, με δεδομένη την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια.

Τον ρωτάμε αν υπάρχει πρόβλημα ‘ελληνοποιήσεων’. «Ακούω συχνά το πρόβλημα των ‘ελληνοποιήσεων’ ξένου γάλακτος στην τυροκόμηση προϊόντων, όπως ακούω και για το …βάφτισμα προϊόντων ως κρητικά ενώ δεν έχουν σχέση με το νησί» μας λέει και προτείνει λύση: «Οι δημόσιες υπηρεσίες, καλό είναι να ρίξουν λίγο βάρος στο συγκεκριμένο θέμα και να το πιάσουν από το εισαγόμενο αρνί που ‘βαφτίζεται’ ελληνικό, μέχρι το γάλα και τα τελικά προϊόντα. Οι υπηρεσίες στην Κρήτη δεν έχουν κόσμο όμως για να λειτουργήσουν σωστά».

Εμπορική συσκευασία γραβιέρας που διακινείται σε επιλεγμένα ντελικατέσεν και στο δίκτυο των καταστημάτων ΑΒ Βασιλόπουλος.

 

 

Εξαγωγές: θέλουν προσοχή

Έντονα εξαγωγική, η επιχείρηση του Π. Γυπαράκη στέλνει προϊόντα στη Νέα Υόρκη, σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και στην Κύπρο. Ο Κρητικός τυροκόμος είναι πολύ θετικός με τις εξαγωγές αν και αναγνωρίζει ότι είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Τη συνιστά μάλιστα ανεπιφύλακτα στους νέους συναδέλφους του.

«Η εξαγωγή είναι κάτι που πρέπει να επιχειρήσουν οι νέοι  διότι μόνο εκεί υπάρχει μέλλον. Η αγορά έξω είναι τεράστια και μπορεί να απορροφήσει την ποσότητα τυριών που έχουμε ανάγκη, απλώς, έχει κάποιες δυσκολίες, κυρίως όσο αφορά την ποιότητα που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα που θα εξαχθούν» μας είπε με έμφαση.

Όπως μας αποκαλύπτει, κάθε χώρα εξαγωγής έχει τις δικές της απαιτήσεις και ο παραγωγός πρέπει να είναι έτοιμος να τις καλύψει. «Η Νέα Υόρκη είναι ιδιαίτερα αυστηρή στις απαιτήσεις της – ελέγχουν το κάθε τι εξονυχιστικά- ενώ τώρα τελευταία ακούω ότι και η Αυστραλία είναι ιδιαίτερα απαιτητική, όπως και ο Καναδάς» μας πληροφορεί.

Εφόσον όμως κάποιος τυροκόμος εξασφαλίσει την ποιότητα και συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις που έχουν οι χώρες αποστολής, ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που απασχολεί τους παραγωγούς  και πρέπει να απασχολεί κάθε επαγγελματία, είναι ο τρόπος πληρωμής.

«Εμείς, ευτυχώς, συνεργαζόμαστε με ελληνική εταιρεία και παραδίδουμε εδώ στη χώρα, οπότε τον κίνδυνο αναλαμβάνει άλλος» μας λέει ο Π. Γυπαράκης και συμπληρώνει χαμογελώντας: «με φαντάζεστε εμένα να τρέχω στη Νέα Υόρκη να εξασφαλίσω τα χρήματά μου; Εδώ στην Ελλάδα και είναι δύσκολο να εισπράξεις…».

Πέτρος Γυπαράκης, τυροκόμος, Κρήτη

“Φανταστείτε οτι για να πάρω ένα πιστοποιητικό για την εξαγωγή που θέλω να κάνω π.χ. στην Αμερική, πρέπει να κάνω ένα ταξίδι 120 χιλιόμετρα πήγαινε- έλα σε κάποια δημόσια υπηρεσία. Κι αυτό συμβαίνει κάθε φορά που στέλνω κάτι έξω. Δεν θεωρώ ότι η ελληνική πολιτεία στηρίζει τον πρωτογενή τομέα”.

ΠΟΠ προϊόντα: έλεγχος μηδέν!

Κλείνουμε τη συζήτησή μας με τον Κρητικό τυροκόμο, με κάποια σχόλιά του για τα ΠΟΠ προϊόντα, για τα οποία «χρειάζεται να γίνει κάποια στιγμή μεγάλη κουβέντα» κατά τα λεγόμενά του.

«Αυτή τη στιγμή παράγω αυθεντική γραβιέρα Κρήτης, αλλά γραβιέρα πουλάει μαζί μου κι όλη η Ελλάδα. Όταν έχεις ένα πιστοποιημένο προϊόν, πράγματι, έχεις μια ‘ταυτότητα’, δεν ξέρω όμως αν αξίζει τον κόπο όλη αυτή η προσπάθεια. Όταν ορισμένα προϊόντα πωλούνται στα σουπερμάρκετ ως γραβιέρα Κρήτης – χωρίς να είναι- τι νόημα έχει αυτή η προσπάθεια;» μας εξομολογείται και καταλήγει σε ένα πικρό συμπέρασμα: « Υπό αυτές τις συνθήκες, εμείς δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί. Κι εδώ είναι επίσης θέμα ελέγχων από την πολιτεία».

Πέρα από τη γραβιέρα…
Ο Πέτρος Γυπαράκης έβγαλε στην αγορά ένα καινοτόμο προϊόν, το Μιτατοτύρι, το οποίο συνδυάζει τη γραβιέρα Κρήτης με το καυτερό πιπέρι (τριμμένο). Όπως μας είπε ο Κρητικός παραγωγός, το  προϊόν πάει πάρα πολύ καλά και κάθε μέρα κερδίζει έδαφος. Ταυτόχρονα, δείχνει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν οι παραγωγοί. «Θα πρότεινα στους συναδέλφους να μπούνε σε νέες μορφές παραγωγής, γιατί το να προωθούμε συνεχώς τη γραβιέρα Κρήτης ‘κουράζει’. Πιστεύω ότι οι συνάδελφοι θα μπορούσαν να κάνουν διάφορα προϊόντα, παρεμφερή, με βάση πάντα το γάλα, με στόχο να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο κοινό, πάντα με αξιόλογα προϊόντα» σχολιάζει.

 

Κεντρική φωτογραφία: Ο Πέτρος Γυπαράκης (πρώτος από αριστερά), στην αυλή του τυροκομείου του, στην Ασή Γωνιά Χανίων. Φωτο: Επαρχιακό Φως/ Ηλίας Κάκανος.

 

You might also like