COVID-19 | Επίσκεψη στα ‘Καλούδια’ της Νέας Σμύρνης

Συζητάμε με τον Μάκη Χαϊλαζόπουλο για την αγορά που διαμορφώνει η πανδημία

Με προϋπηρεσία χρόνων ως national account manager στην Ελαΐς–Unilever Hellas, ο Μάκης Χαϊλαζόπουλος γνωρίζει καλά την αγορά των τροφίμων και του λιανικού εμπορίου, έτσι, η δημιουργία πριν από περίπου έξι χρόνια (Σεπτέμβριος 2014) ενός καταστήματος λιανικής πώλησης τροφίμων, ποτών και ειδών παντοπωλείου στη Νέα Σμύρνη, Τα Καλούδια,  δεν ήταν γι’  αυτόν μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση.
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου

 

Τα δύσκολα ήρθαν πριν μερικές εβδομάδες, όταν η Ελλάδα χτυπήθηκε κι αυτή από την πανδημία του κορωνοϊού και το λιανικό εμπόριο κλήθηκε να παίξει ένα ρόλο που κανείς δεν τον ανέμενε μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ήταν 13 Μαρτίου 2020.

Ενάμιση μήνα αργότερα, βρισκόμαστε στο κατάστημα του Μάκη Χαϊλαζόπουλου, ‘Παντοπωλείον Τα Καλούδια’ (Μήτρου Σαρκουδίνου 145, στα σύνορα Νέας Σμύρνης και Νέου Κόσμου, πολύ κοντά στη γραμμή του τραμ) και συζητάμε μαζί του για τις δραματικές εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην αγορά των τροφίμων, το ρόλο που καλούνται να παίξουν τα μικρά αλλά εξειδικευμένα καταστήματα σαν το δικό του και τις προοπτικές τους όταν με το καλό η αγορά επανέλθει και πάλι στην πρότερη κατάστασή της.

Dairy News| Κύριε Χαϊλαζόπουλε το κατάστημα είναι πολύ ενημερωμένο στα τυροκομικά. Ήταν κάτι που το σχεδιάσατε από την αρχή;

Μάκης Χαϊλαζόπουλος | Το ‘ψάχνουμε’ όσο μπορούμε περισσότερο όλα αυτά τα χρόνια και δημιουργούμε συνεχώς σχέσεις με παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα. Κάποιους τους αναζητάμε εμείς, κάποιοι μας βρίσκουν από μόνοι τους. Ένα από τα πράγματα που θα ήθελα να κάνω στο μέλλον είναι να βρεθώ όσο το δυνατό πιο κοντά στην παραγωγή, επισκεπτόμενος γαλακτοκομικές και τυροκομικές μονάδες. Ο τζίρος του παντοπωλείου είναι περίπου το ένα τρίτο του καταστήματος και ειδικά τα τυροκομικά προϊόντα, κομμάτι από τον πλούτο της χώρας μας, ήταν κάτι που μας ενδιέφερε ιδιαίτερα.

Πως βλέπετε την εγχώρια παραγωγή τα τελευταία χρόνια;

Αυτό που συμβαίνει είναι ότι ακολουθούνται – ίσως όχι με την ταχύτητα που συναντάμε αλλού- οι διεθνείς τάσεις. Βλέπουμε όλο και περισσότερα προϊόντα στα οποία η ζάχαρη αντικαθίσταται από γλυκαντικές ουσίες που προέρχονται από το φυτό στέβια ή από συμπυκνωμένο χυμό μήλου. Στα τυριά π.χ., έχουμε πλέον γραβιέρα με κάνναβη ή με τσίλι, φέτες με μπούκοβο κ.λπ.

Ποιοτικά γαλακτοκομικά προϊόντα και τυροκομικά απ΄ όλη την Ελλάδα στο ‘Παντοπωλείον Τα Καλούδια’.

 

Πως πάτε αυτό το διάστημα; Μπήκατε στη διανομή;

Τα μικρά καταστήματα, όπως το δικό μας, υπερδιπλασίασαν τους τζίρους τους αυτό το διάστημα. Επίσημα όχι δεν κάνουμε διανομή, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μεταφέραμε μια παραγγελία στο σπίτι του πελάτη διότι δεν μπορούσε να την παραλάβει ο ίδιος. Η διανομή είναι πράγματι μια από τις υπηρεσίες που μας ενδιαφέρει και αναμένεται πως θα τη δουλέψουμε πολύ περισσότερο στο μέλλον- η κρίση μας αιφνιδίασε οφείλω να ομολογήσω… Δεν ξέρω πόσο μας έχει στοιχίσει αυτό, αλλά είναι τόσο μεγάλη η αύξηση που μας προέκυψε λόγω κορωνοϊού στο κατάστημα, που δεν το έχουμε υπολογίσει ακόμα.


Τα Καλούδια είναι κατάστημα ‘τρία σε ένα’: παραδοσιακό παντοπωλείο με προϊόντα απ΄όλη την Ελλάδα, μανάβικο στην αυλή κι ένα mini market, με όλους τους βασικούς κωδικούς που έχει ανάγκη ένας καταναλωτής.  Οι τιμές του mini market είναι ίδιες με εκείνες των μεγάλων αλυσίδων.


Πως αντέδρασε η γειτονιά;

Πάρα πολύ θετικά! Δεν μας …αγάπησαν ξαφνικά βέβαια, γνωρίζουμε ότι είναι άλλοι οι λόγοι που μας επισκέφτηκαν για πρώτη φορά πελάτες ή αύξησαν τις επισκέψεις τους οι γνωστοί πελάτες μέσα στην περίοδο της κρίσης, αλλά είμαι βέβαιος ότι κάτι θετικό θα βγει από την υπόθεση αυτή.

Θα μείνουν αυτοί οι νέοι πελάτες;

Ελπίζω ότι θα παραμείνει ένα ποσοστό της τάξης του 10-15% των πελατών αυτών, όχι με την αγοραστική συνήθεια της μηνιαίας επίσκεψης αλλά θα μας βάλουν στο αγοραστικό τους ‘ρεπερτόριο’. Αυτό είναι κάτι που θα διατηρήσει την αύξηση του τζίρου μας και στην μετά κορωνοϊό εποχή.

Τι αγοράζει ο κόσμος αυτό το διάστημα;

Ο κόσμος άρχισε να μαγειρεύει στο σπίτι και το αποτέλεσμα είναι να εκτοξευτούν οι πωλήσεις αλευριού, σιμιγδαλιού  και μαγιάς. Εδώ κι ένα μήνα ο κόσμος προσπαθεί να βρει μαγιά- η αγορά έχει ‘στεγνώσει’! Υπήρξαν μεγάλες αγοραστικές αλλαγές- θα θυμάστε τι έγινε και γίνεται ακόμα με το χαρτί υγείας. Δεν εξηγείται το φαινόμενο αυτό…

Φοβάται ο κόσμος το χύμα προϊόν;

Δεν διακρίναμε κάτι τέτοιο. Προσέχαμε πάρα πολύ, ήδη πολύ πιο πριν από την πανδημία και δεν αντιμετωπίζαμε ποτέ πρόβλημα με την πώληση των χύμα προϊόντων. Έτσι, συνεχίσαμε και μετά το ξέσπασμα της πανδημίας να δίνουμε χύμα προϊόντα τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας. Αξίζει να σας πω ότι τα τυροκομικά μας – εκτός από τα τυριά για τρίψιμο- κόβονται και συσκευάζονται σε κενό αέρος.

 

You might also like