Η κατάσταση σε Βραζιλία, Κίνα, Ηνωμένο Βασίλειο & Λευκορωσία- Ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν από τις αλλαγές στην κατανάλωση
Share
Έχοντας εισέλθει στον τρίτο μήνα της πανδημίας του κορωνοϊού κι ενώ μια σειρά χώρες χαλαρώνουν τα απαγορευτικά μέτρα στο εμπόριο και τους αυστηρούς περιορισμούς στις μετακινήσεις και τη λοιπή καθημερινότητα των πολιτών τους, ας κάνουμε μια αποτίμηση των γαλακτοκομικών αγορών, έτσι όπως αυτές διαμορφώθηκαν σε διάφορα σημεία του πλανήτη κατά το προηγούμενο διάστημα. Αφετηρία στο μικρό αυτό ταξίδι η αγορά της Κίνας που ήδη επανακάμπτει.
Η παγκόσμια αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων διανύει άσχημη περίοδο καθώς τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά σε διάφορες χώρες ενώ η καθημερινότητα της παραγωγής έχει διαταραχθεί. Δεν έχουν βέβαια όλες οι χώρες την ίδια εικόνα, η ύφεση όμως είναι γενικευμένη. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η μείωση της κατανάλωσης ήταν μονοψήφια (αλλά η γκρίνια περισσεύει ανάμεσα σε παραγωγούς και ΕΕ), αντίθετα στην Αυστραλία η πτώση έχει φτάσει μέχρι και το 20% ενώ άσχημα είναι τα πράγματα στις ΗΠΑ που βρίσκονται ακόμα στο μάτι του κυκλώνα της πανδημίας. Αν κάτι παρηγορεί την παγκόσμια γαλακτοκομική αγορά είναι το γεγονός ότι δείχνει πολύ μεγαλύτερες αντιστάσεις απ΄ ότι άλλες μεγάλες παγκόσμιες αγορές καταναλωτικών προϊόντων.
Οι παγκόσμιες τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων μειώθηκαν σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε στις 5 Μαΐου ο φορέας Global Dairy Trade (GDT), στη Νέα Ζηλανδία. Η μείωση προσδιορίζεται μεσοσταθμικά στο 0,8% συνολικά. Πιο συγκεκριμένα οι τιμές του Cheddar εμφάνισαν μείωση της τάξης του 6,8%, οι τιμές του βουτύρου υποχώρησαν κατά 5,8%. Στον αντίποδα παρουσιάστηκε στην πλευρά των ξηρών προϊόντων, με τις τιμές για το άπαχο γάλα σε σκόνη (SM) και το πλήρες γάλα σε σκόνη (WMP) να αυξάνονται κατά 0,1%.
Κίνα: επιστρέφειηζήτηση
Η ζήτηση για γαλακτοκομικά προϊόντα επιστρέφει στην Κίνα καθώς τα εστιατόρια και τα αρτοποιεία ανοίγουν ξανά και οι καταναλωτές επιστρέφουν στις συνηθισμένες καταναλωτικές συνήθειές τους. Σημαντική θετική εξέλιξη για την γαλακτοκομία της χώρας ήταν η επαναλειτουργία των εστιατορίων Starbucks, το 95% των οποίων είναι ήδη σε λειτουργία από τις αρχές Μάη.
Η κατανάλωση κέικ, αρτοσκευασμάτων και καφέδων πλούσιων σε κρέμα, αποτελούν ‘τονωτικά’ για την κινεζική αγορά γάλακτος, όπως επίσης και η κατανάλωση τσαγιού με γάλα που αρέσει ιδιαίτερα στους νεαρούς Κινέζους. Κορυφαία στελέχη της αγοράς όπως ο διευθύνων σύμβουλος της Fonterra στην Κίνα Teh-han Chow, εκτιμούν ότι η αγορά θα έχει πλήρως αποκατασταθεί μέχρι τον Ιούνιο (δηλώσεις του στο www.edairynews.com).
Επιστρέφουν τα χαμόγελα στην κινεζική βιομηχανία γάλακτος καθώς η κατανάλωση ‘ζεστάθηκε’. Πηγή: Yili
Ηνωμένο Βασίλειο: το γάλα ψάχνει το δρόμο του
Πάνω από ένα εκατ. λίτρα γάλακτος έχουν πεταχτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο από την έναρξη της επιδημίας του κορωνοϊού, σύμφωνα με στοιχεία μιας βρετανικής βιομηχανικής έρευνας. Τα προσωρινά δεδομένα από την έρευνα της Royal Association of British Dairy Farmers (RABDF) δείχνουν ότι η ποσότητα του γάλακτος που πετάχτηκε μεταξύ 6 και 20 Απριλίου ήταν λίγο πάνω από ένα εκατ. λίτρα· σε ανάλογα συμπεράσματα κατέληξε κι ο επίσημος φορέας της βρετανικής γαλακτοκομίας, η Dairy UΚ. Οι περιορισμοί που συνδέονται με τον Covid-19 και βρίσκονται σε ισχύ στην Αγγλία – την ώρα που σε άλλες χώρες της Ευρώπης αίρονται σταδιακά- έχουν κοστίσει στην βρετανική κτηνοτροφία.
Βραζιλία: χάνουν οι παραγωγοί- δύσκολος Μάης
Στη Βραζιλία του Μπολσονάρου, η αγορά υποφέρει από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών γάλακτος που καταβάλλονται στους αγρότες, ενώ ορισμένα εργοστάσια διέκοψαν την παραγωγή τους σε ορισμένες περιοχές. Από τις 17 Μαρτίου, οι τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων στη Βραζιλία κινούνται εντελώς απρόβλεπτα λόγω της πανδημίας Covid-19, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Daniel Azevedo.
Αν και οι περιστάσεις συνηγορούσαν για αυξήσεις των τιμών, στην πραγματικότητα οι αγρότες είδαν τις τιμές του γάλακτος να πέφτουν και η εικόνα αναμένεται να επιδεινωθεί μέσα στον Μάιο. Το πρώτο διάστημα, τον Μάρτιο, η ένταση της κατανάλωσης οδήγησε εκατομμύρια Βραζιλιάνους στα σουπερμάρκετ και η ζήτηση για το γάλα αυξήθηκε εντυπωσιακά. Οι λιανεμπορικές αλυσίδες ζητούσαν συνεχώς γαλακτοκομικά προϊόντα με αποτέλεσμα οι τιμές του γάλακτος να αυξηθούν κατά 22,7% το δεύτερο εξάμηνο του Μαρτίου και 24,8% κατά τη διάρκεια ολόκληρου του μήνα.
Όπως ήταν φυσικό η αύξηση της τιμής του γάλακτος προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις στο σύνολο της αγοράς, αντιδράσεις που δεν ήταν εύκολο να ερμηνευτούν. Η αστάθεια της αγοράς τυριών και η αστάθεια της κατανάλωσης δημιούργησαν ένα φαινόμενο ντόμινο και οδήγησαν σε πτώση της τιμής του γάλακτος.
Το Κέντρο Προχωρημένων Σπουδών Εφαρμοσμένης Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο, το οποίο παρακολουθεί την αγορά γάλακτος εκτίμησε ότι οι οι μέσες τιμές για το UHT μειώθηκαν κατά 4%. Τα αποτελέσματα της αναστάτωσης ήταν εμφανή. Σε ορισμένες εκμεταλλεύσεις στη Βραζιλία οι παραγωγοί τον Απρίλιο πέταξαν χιλιάδες λίτρα γάλα κι αυτό συνέβη και σε ώριμες επιχειρηματικά αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Λευκορωσία: ειδική & επιτυχημένη περίπτωση…
Κερδισμένη, όσο αφορά την προοπτική των εξαγωγών της φαίνεται πως βγαίνει από την πρώτη φάση της πανδημίας η Λευκορωσία, μια χώρα με ισχυρό εξαγωγικό ‘αποτύπωμα’.
Λόγω της πανδημίας, όλοι οι παραγωγοί τροφίμων στη Λευκορωσία πρέπει να ζητούν έγκριση από κυβερνητικές υπηρεσίες για να πουλήσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό. Παρ ‘όλα αυτά, η Λευκορωσία στοχεύει στην αύξηση των εξαγωγών τροφίμων και φέτος η χώρα θέλει επίσης να αυξήσει την παραγωγή γάλακτος και τις εξαγωγές χύμα γάλακτος και γαλακτοκομικών.
Ο πρόεδρος της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο (στο κέντρο) σε επίσκεψή του σε τυροκομική μονάδα στην περιοχή Σμαλιαβίτσι, στο κέντρο της χώρας. Πηγή: BELTA News.
Οι εξαγωγές τροφίμων αναμένεται να αυξηθούν κατά 4,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος σε 5,7 δισ. δολάρια το 2020, επιβεβαίωσε κυβερνητικός αξιωματούχος του Υπουργείου Γεωργίας της Λευκορωσίας. Μάλιστα ειδικά για το γάλα, η χώρα εφαρμόζει μια πολύ ‘επιθετική’ εξαγωγική πολιτική με στόχο να αυξήσεις τις εξαγωγές γάλακτος από τους 7,3 εκατ. τόνους το 2019 στους 9 εκατ. τόνους το 2025. Θυμίζουμε ότι η χώρα επέβαλε λιγοστά σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες περιοριστικά μέτρα ενώ κάποιες δραστηριότητες απολύτως απαγορευμένες στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπως οι ποδοσφαιρικοί αγώνες, συνεχίστηκαν κανονικά- έστω και χωρίς θεατές.
Η χώρα ελπίζει πως μέσα από την κρίση του κορωνοϊού, να μπορέσει να διαφοροποιήσει το εξαγωγικό προφίλ της στο χώρο των γαλακτοκομικών: ενώ μέχρι σήμερα πάνω από το 80% των εξαγωγών της σε γαλακτοκομικά- τυροκομικά, κατευθυνόταν στη Ρωσία, σήμερα στοχεύει και σε άλλες ενδιαφέρουσες αγορές όπως την Κίνα, το Βιετνάμ, την Ιαπωνία, και τη Νότια Κορέα που ήδη αποτελούν πελάτες της, αλλά και ορισμένες χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως η Σαουδική Αραβία, τα ΗΑΕ και το Κατάρ.
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.