Παγωτό: Όρθιο στην κρίση και σε στάση αναμονής

Ασφαλής και αποδοτική επιχειρηματική επιλογή, αλλά για όσους ξέρουν

Το παγωτό παρουσιάζει αξιοθαύμαστη αντοχή στις αλλεπάλληλες κρίσεις -μνημόνια και πανδημία-  και με αρωγούς τις κλιματολογικές συνθήκες και τον τουρισμό, φιλοδοξεί να αποτελέσει ασφαλή και αποδοτική επιχειρηματική επιλογή για όσους θελήσουν να ασχοληθούν μαζί του.

 

Στο παγωτό παρατηρείται έντονη στροφή του καταναλωτικού κοινού σε φυτική υποκατάσταση των ζωικών προϊόντων. Το ‘φυτικό παγωτό’ αποτελεί μέρος  ευρύτερης τάσης καθώς σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας μετρήσεων NielsenIQ, ένας στους τρεις Έλληνες αγοράζει τουλάχιστον ένα plant based προϊόν, από αυτά που κυκλοφορούν στο λιανεμπόριο.

Για την τάση αυτή,  η Βάσω Τσίτσα, συνιδιοκτήτρια  της Sweet Ice η οποία δραστηριοποιείται εισαγωγικά και εμπορικά στον χώρο των πρώτων υλών και του επαγγελματικού εξοπλισμού εργαστηρίων ζαχαροπλαστικής, παγωτού και σοκολάτας, μας λέει: «Η τάση για παγωτά vegan έχει σίγουρα βάση για περαιτέρω ανάπτυξη γιατί ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στο πλαίσιο της υγιεινής διατροφής και της καλής φυσικής κατάστασης, αναζητούν προϊόντα χωρίς λιπαρά και χωρίς πρόσθετα. Η προτίμηση για προϊόντα vegan είναι πολύ ανεπτυγμένη και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, με τους προμηθευτές πρώτων υλών να εμπλουτίζουν κάθε χρόνο τη λίστα με προϊόντα αυτού του είδους. Όλα συνηγορούν στο συμπέρασμα ότι η τάση vegan θα παραμείνει και θα μας απασχολεί στην αγορά για τα επόμενα χρόνια».

Τάσεις & γεύσεις

Σημαντική τάση είναι η μείωση της ζάχαρης και τα lactose free παγωτά. Τάσεις που εμφανίστηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια αλλά δεν έχουν καταφέρει ακόμα να κερδίσουν αξιοσημείωτο κομμάτι του κοινού είναι το παγωτό με κανναβιδιόλη, το παγωτό που παρασκευάζεται με υγρό άζωτο, ενώ καλύτερα τα πηγαίνει η τεχνική του ice roll. Την ίδια στιγμή υποχωρεί το frozen yogurt, τάση που εμφανίστηκε προ ετών και στην Ελλάδα.

Ο Χρήστος Φασσέας, επαγγελματίας στο χώρο της εστίασης και ιδιοκτήτης του Epik Gelato στην Πλατεία Μαβίλη, θυμάται: «Η ‘υπόθεση frozen yogurt’ ήταν, όπως αποδείχθηκε, τεράστια φούσκα. Τρώγαμε όλοι frozen yogurt, κι εγώ φυσικά, αλλά τελικά ήταν κάτι που δεν κράτησε. Ήταν όλα φτιαγμένα με σκόνες, δεν υπήρχε κάτι αληθινό. Ήταν περισσότερο ένα ‘παιχνίδι’ που δεν είχε σχέση με την ποιότητα του παγωτού».

 

Πανδημία

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα περισσότερα από τα καταστήματα λιανικής πώλησης παγωτού αξιοποίησαν τις δυνατότητες του delivery και κατάφεραν να καλύψουν μέρος των απωλειών τους. Σε χειρότερη θέση βρέθηκαν οι επιχειρήσεις εκείνες που μέρος της παραγωγής τους κατευθυνόταν στο food service- αυτές οι επιχειρήσεις κινήθηκαν πιο δυναμικά στη λιανική για να περιορίσουν απώλειες.

Ο Χρ. Φασσέας του Epik Gelato σχολιάζει για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί: «Το κατάστημά μας, δεν επηρεάστηκε από τα περιοριστικά μέτρα διότι δεν έχει καθήμενους ούτε τραπεζοκαθίσματα στην Πλατεία Μαβίλη- αφορά μόνο περαστικούς και delivery. Υπάρχει βέβαια η συζήτηση για τις επιστρεπτέες προκαταβολές που δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί αν και δεν μας αφορά ούτε αυτό, γιατί ως νέα επιχείρηση δεν είχαμε τζίρο το 2019, συνάδελφοι όμως ξέρω ότι αξιοποίησαν το μέτρο».

Εν όψει τουριστικής καθόδου…

Οι εκτιμήσεις των ειδικών της τουριστικής αγοράς – πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία- έκαναν λόγο για μια εξαιρετική σεζόν με πρόβλεψη οτι  η τουριστική αγορά στην Ελλάδα το 2022 θα πλησιάσει και ίσως ξεπεράσει ακόμα κι εκείνη του 2019. Νέα σαν κι αυτά, υπό άλλες συνθήκες θα προκαλούσαν ενθουσιασμό στους επαγγελματίες, η αλήθεια όμως είναι ότι η αγορά του παγωτού παραμένει ακόμα ‘παγωμένη’ και περιμένει να δει πως θα εξελιχθεί η κατάσταση.

Ο Δημήτρης Ραβάνης, ο οποίος ανήκει σε μια οικογένεια Ρουμελιωτών που φτιάχνουν παγωτό από πρόβειο γάλα εδώ και 70 χρόνια, είναι συγκρατημένος. «Θα είναι δύσκολη αυτή η χρονιά. Δεν βλέπω τι μπορεί να αλλάξει την κατάσταση που διαμορφώθηκε το 2021 μέσα στο 2022» μας είπε. «Έχουμε σχέδια αλλά, πώς να κάνεις το επόμενο βήμα όταν επικρατεί αυτή η κατάσταση στην αγορά; Το ρίσκο είναι μεγαλύτερο απ΄ ότι μπορούμε να πάρουμε, παρά το γεγονός ότι το κατάστημα στο Ελληνικό το ανοίξαμε το 2016 μέσα στην κρίση. Τότε, ήταν διαφορετικά. Σήμερα τα δεδομένα που πρέπει να επεξεργαστεί ένας επιχειρηματίας για να προσχωρήσει σε μια επένδυση είναι περισσότερα» υποστηρίζει.


Κεντρική φωτογραφία: Epik Gelato, Πλατεία Μαβίλη. Φωτογραφία κειμένου: Oggi Gelato, Σύνταγμα. 

You might also like