Γιώργος Ακριτίδης [Artima]: Υπάρχει έλλειψη γάλακτος πανευρωπαϊκά

To Dairy News συνομιλεί με τον επιχειρηματία από τη Θεσσαλονίκη

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Artima από την Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης, η οποία δραστηριοποιείται εδώ και 16 χρόνια στο εμπόριο τροφίμων-ποτών, μίλησε στο Dairy News για το βούτυρο αλλά και τις εξελίξεις στον ευρύτερο χώρο της γαλακτοκομίας.

 

Μετά από μια σημαντική καριέρα στον χώρο της μεγάλης λιανικής, ως στέλεχος του ομίλου Παντελιάδη, ο Γιώργος Ακριτίδης δημιούργησε το 2006 την εμπορική εταιρεία Artima, η οποία ξεχώρισε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η Artima  αποτελεί σήμερα έναν από τους κύριους προμηθευτές στις retail και ho.re.ca. αγορές και κατά κύριο λόγο διανέμει γαλακτοκομικά προϊόντα (τυριά, γάλατα, βούτυρα).

Εκτός από τα προϊόντα εισαγωγής που διανέμει, δημιούργησε, επίσης, τυροκομικά προϊόντα ΠΟΠ με το δικό της brand name ‘Ορεινό’, όπως η Ορεινή Φέτα, η Ορεινή Γραβιέρα Κρήτης και Νάξου, το Ορεινό Μανούρι, η Ορεινή Κεφαλογραβιέρα, το Ορεινό Κασέρι καθώς κι εκλεκτά προϊόντα από όλη τη χώρα.

Είναι μια από τις πρώτες εταιρείες στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με τη δημιουργία τυριών ιδιωτικής ετικέτας, καθώς παράγει για τις λιανεμπορικές Μασούτης, Market In, Γαλαξίας, Κρητικός, Discount κ.ά. Δημιουργεί, επίσης, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για πολλές αλυσίδες supermarkets σε Κύπρο, Γερμανία, Αλβανία και Βουλγαρία. Παράλληλα, δημιούργησε το δυνατό brand name Royal με τυριά εισαγωγής, βούτυρα και γάλατα που ήρθαν για να συμπληρώσουν την γκάμα των προϊόντων της.

Ακριβό το βούτυρο

Η συζήτησή μας με τον Γ. Ακριτίδη δεν μπορεί παρά να ξεκινήσει από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά του βουτύρου. «Το τελευταίο εξάμηνο διανύουμε τη χειρότερη περίοδο του βουτύρου. Η τιμή κτήσης για εμάς είναι πάνω από τα 7,5 ευρώ, ενώ πέρυσι το καλοκαίρι ήταν στην μισή τιμή. Μιλάμε για αύξηση 100%» μας εξηγεί. Σύμφωνα με τον Γ. Ακριτίδη, υπάρχει μεγάλη έλλειψη λιπαρών -όχι μόνο βουτύρου- σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά κι η έλλειψη αυτή αποδίδεται από τον συνομιλητή μας σε δύο παράγοντες: την έντονη ξηρασία στην Ευρώπη και τη συρρίκνωση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.

«Χάνονται φάρμες και σφάζονται ζώα, διότι οι νέοι δεν ακολουθούν το επάγγελμα του κτηνοτρόφου» μας επισημαίνει και συμπληρώνει: «Πριν από λίγο διάβασα την είδηση για μια πιθανή συγχώνευση της Arla Foods με την FrieslandCampina, και παρά το γεγονός ότι η είδηση διαψεύστηκε, αντιλαμβάνομαι ότι ο λόγος για μια τέτοια κίνηση είναι η έλλειψη γάλακτος πανευρωπαϊκά» υποστηρίζει.


«Οι  κτηνοτρόφοι μάς λένε ότι κέρδιζαν περισσότερα με τις… χαμηλές τιμές γάλακτος παρά με τις υψηλές που έχουν διαμορφωθεί αυτήν τη στιγμή. Ενώ μέχρι και πέρυσι, οι τιμές για το πρόβειο γάλα ήταν της τάξης του 0,90-1 ευρώ το λίτρο, φέτος είναι 1,35-1,5 ευρώ » Γιώργος Ακριτίδης 

Η εικόνα που έχει ο Γ. Ακριτίδης είναι ότι στην Ελλάδα το βούτυρο παραμένει ακριβό με αποτέλεσμα η χώρα να μην καταναλώνει βούτυρο και η μέση κατανάλωση να είναι χαμηλότερη της ευρωπαϊκής. «Η φιλοσοφία του Έλληνα είναι να στρέφεται προς το ‘φθηνό’. Έτσι, καταναλώνουμε πιο πολλές μαργαρίνες, αλλά και ελαιόλαδο. Οι μαργαρίνες, όμως, δεν παράγονται από ελαιόλαδο, αλλά από φθηνότερα λάδια» σημειώνει με νόημα.

Όντας πολλά χρόνια στο λιανεμπόριο, ο πρόεδρος της Άρτιμα θυμάται ότι το βούτυρο στην Ελλάδα παρουσίασε στο παρελθόν αύξηση με την είσοδο των Ελλήνων ομογενών από την πρώην Σοβιετική Ένωση αλλά και των μεταναστών από τις βορειοευρωπαϊκές χώρες. Φυσικά, συνέβαλε και η διαφήμιση του βουτύρου στα μέσα ενημέρωσης. Σήμερα, όμως, παρατηρεί ότι η αγορά υποχωρεί και πάλι.

Είναι γνωστό ότι η τουριστική αγορά αποτελεί έναν από τους κύριους πελάτες του βουτύρου. Μπορεί, όμως, ο τουρισμός να σώσει την παρτίδα;  «Στην τουριστική αγορά καταναλώνονται περισσότερες μαργαρίνες παρά βούτυρο» μας λέει ο Γ. Ακριτίδης και εξηγεί: «Λίγα είναι τα ξενοδοχεία που προσφέρουν βούτυρο στους πελάτες τους. Τα all inclusive ξενοδοχεία βγάζουν στο πρωινό μαργαρίνες ή βουτυρομαργαρίνες που δημιουργούν, όμως, σύγχυση στον καταναλωτή».

Όπως μας εξηγεί, η  προσθήκη βουτύρου στις μαργαρίνες γίνεται αφενός για να αποκτήσει γεύση το τελικό προϊόν, διότι η μαργαρίνη δεν μπορεί να προσφέρει γεύση, αφετέρου γιατί έτσι μειώνεται στο μισό το κόστος παρασκευής. «Έχουμε πελάτες σε κορυφαία ξενοδοχεία, π.χ. στην Ρόδο, που αγοράζουν πεντόκιλα βουτύρου για να το χρησιμοποιήσουν στην κουζίνα τους, αλλά σε ό,τι αφορά το πρωινό, το βούτυρο δεν θα έλεγα ότι είναι η πρώτη τους επιλογή» μας λέει με μια δόση σκεπτικισμού.

You might also like