Τα εμβληματικά ελληνικά τρόφιμα και ποτά – από τη φέτα μέχρι το ούζο – συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος στις ξένες αγορές και αντιστέκονται στην επιβράδυνση των παγκόσμιων εξαγωγών που έχει επιβαρύνει άλλα προϊόντα. Σύμφωνα με τον φορέα Enterprise Greece αυτό το γεγονός υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα της ελληνικής κουζίνας.
Αν και το παγκόσμιο εξαγωγικό εμπόριο έχει αυξηθεί στο 8μηνο του 2024 κατά 2,7%, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 7%. Το ενθαρρυντικό, σύμφωνα με τον δημόσιο φορέα είναι ότι καταγράφεται πλέον περίπου μια δεκαετία συνεχούς αύξησης των ελληνικών εξαγωγών. «Συνολικά, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων έχουν υπερδιπλασιαστεί σε αξία σε πάνω από 10 δισ. ευρώ ετησίως τα τελευταία 10 χρόνια, και ο τομέας παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της ελληνικής οικονομίας» αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Enterprise Greece.
Ο ρόλος της πανδημίας
Σύμφωνα με τον φορέα Enterprise Greece η πανδημία του κορωνοϊού έπαιξε σημαντικό ρόλο στην περεταίρω αναγνώριση της αξίας των ελληνικών προϊόντων. «Υπάρχει αυξανόμενη αναγνώριση της ανώτερης ποιότητας των ελληνικών προϊόντων διατροφής, κάτι που έγινε όλο και πιο έντονο κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, όταν τα ελληνικά τρόφιμα και συστατικά κέρδισαν την προτίμηση στην Ευρώπη έναντι των ανταγωνιστικών προϊόντων από άλλες χώρες» σημειώνεται στην αναφορά του Enterprise Greece .
Οι Έλληνες παραγωγούς κατόρθωσαν την τελευταία τριετία να εισέλθουν και να επεκταθούν σε νέες αγορές εκτός Ευρώπης, ιδίως στη Βόρεια Αμερική και την Ασία. Ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση καταγράφεται στον κλάδο των γαλακτοκομικών προϊόντων (κυρίως φέτα και γιαούρτι) αλλά και στα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά και το ελαιόλαδο. Σε σύγκριση με μια δεκαετία πριν, για παράδειγμα, οι εξαγωγές Φέτας ΠΟΠ έχουν αυξηθεί κατά 700% και αντιπροσωπεύουν πλέον 1 δισ. ευρώ σε πωλήσεις στο εξωτερικό, από 142 εκατ. ευρώ το 2014.