Ωριμάζουν” οι τάσεις στην αγορά τυριού το 2016!
“Τολμηρές” γεύσεις, γκουρμέ σνακ, “απάντηση” στην απαίτηση για ευκολία, εξελιγμένες πρακτικές ωρίμανσης και μια αυξανόμενη… έλξη για το τυρόπηγμα αναμένεται να “καθοδηγήσουν” τις αγορές τυριού εκ μέρους των καταναλωτών και νοικοκυριών, σύμφωνα με προβλέψεις στελεχών της διεθνούς αγοράς.
Η ανάγκη για διαφοροποίηση, εξέλιξη, νέων γεύσεων, διεύρυνση των ομάδων καταναλωτών στους οποίους απευθύνονται, αλλά και ικανοποίηση των διαρκώς μεταβαλλόμενων διατροφικών αναγκών δείχνουν να αποτελούν την κινητήρια δύναμη για την ταχύτατη εξέλιξη της γεύσης, της μορφής, αλλά και της χρήσης των τυριών. Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι, ποιες θα είναι οι τάσεις που θα επικρατήσουν στον εν λόγω τομέα κατά τη διάρκεια του 2016;
Αυθεντικότητα: Η γενιά των millennials δείχνει να στηρίζει σημαντικά την τάση που ισχυροποιείται τελευταία αναφορικά με την επιλογή τοπικών παραγωγών και προϊόντων, σε μια περαιτέρω προσπάθεια ενίσχυσης της τοπικής αγοράς και όσων την απαρτίζουν. Μάλιστα, έχουν καταφέρει να επιβάλλουν μια αίσθηση διαφάνειας και αγνότητας στον τομέα της τυροκομικής παραγωγής, ενώ την ίδια στιγμή είναι πρόθυμοι να καταβάλλουν και ένα κατά τι μεγαλύτερο τίμημα για τα συγκεκριμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων και των εξειδικευμένων ή ιδιαίτερων τυριών.
“Τολμηρές” γεύσεις: Το γεγονός ότι οι καταναλωτές πάντοτε αναζητούν να προσθέσουν μια… πινελιά διαφορετικότητας ή ξεχωριστής γεύσης, αποτελεί βασικό “οδηγό” και στήριγμα ταυτόχρονα για την διείσδυση τολμηρών όσο και μοναδικής γεύσης τυριών. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν πως αναμένεται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς, συγκεντρώνοντας σημαντικό κομμάτι τόσο σε επίπεδο όγκου πωλήσεων όσο και σε αξία. Μην αιφνιδιαστείτε εάν δείτε να κάνουν δυναμική εμφάνιση τυριά με ψήγματα jalapeño, βοτάνων, μυρωδικών, σκόρδου, τροπικών φρούτων κ.ο.κ. Οι καταναλωτές είναι -περίπου- βέβαιο πως θα ενθουσιαστούν και θα ανταποκριθούν στη νέα γευστική πρόκληση…
“Φινετσάτα” σνακ!: Ανέκαθεν τα σνακ κατάφερναν να συγκεντρώνουν ένα σημαντικό κομμάτι από την “πίτα” των λιανικών πωλήσεων στο σύνολο των καναλιών που διατίθενται. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία οι ίδιοι οι καταναλωτές δείχνουν να αναζητούν εύκολους όσο και γρήγορους τρόπους προκειμένου να προσθέσουν υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες στην καθημερινή διατροφή τους. Έτσι, λοιπόν, νέες γεύσεις σνακ, όπως λ.χ. μπαστούνια με νότες παρμεζάνα και βόειο κρέας teriyaki, φρέσκα πακέτα σνακ με μοτσαρέλα, κρακεράκια με ωριμασμένο τσένταρ αναμένεται να… βρουν το δρόμο τους προς την αγορά και δη τον εξειδικευμένο όσο και αναπτυσσόμενο τομέα των σνακ.
“Ευφυϊα” εφαρμογών: Σε διεθνές επίπεδο πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα και εν γένει φορητές συσκευές που έχουν ως απώτερο σκοπό να βοηθούν τους καταναλωτές να ταιριάζουν τα τυριά με την αγαπημένη τους μπύρα, κρασί, φαγητό κ.ά. Την ίδια στιγμή, παρέχονται εκτενείς πληροφορίες σχετικά με εκατοντάδες ποικιλίες τυριών, τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά τους, το βαθμό παλαίωσής τους, το βαθμό ηπιότητας ή μη κ.ο.κ.
Φρεσκάδα: Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η διαπίστωση πως κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους οι πωλήσεις τυροπήγματος σε διεθνές επίπεδο ενισχύθηκε κατά τουλάχιστον 17,3% σε επίπεδο λιανικής και 7% σε χώρους μαζικής εστίασης! Τάση, η οποία αναμένεται να εδραιωθεί περαιτέρω και να συνεχίσει την ανοδική της πορεία.
Παράδοση: Ουκ ολίγοι επαγγελματίες που ασχολούνται ενεργά με την ωρίμανση και την παλαίωση των τυριών εν γένει τείνουν να προσφεύγουν και να αξιοποιούν την ιστορική παράδοση στο συγκεκριμένο ζήτημα που με τη σειρά τους βασίζονται σε υπόγειες στοές και κελάρια τα οποία διακρίνονται από υψηλή υγρασία και μέτρια θερμοκρασία. Κι αυτό, απομακρυνόμενοι (τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα) από το κλασικό σενάριο των ψυγείων walk-in, στην προσπάθεια αναζήτησης τρόπων για να δημιουργήσουν τους δικούς τους τόπους ωρίμανσης στις ίδιες τις εγκαταστάσεις τους.
Απόδοση: Αποδεικνύεται -πλέον- περίτρανα πως το τριμμένο τυρί ξεφεύγει από τα “στενά” όρια της ευκολίας, καθώς λανσάρονται νέα μείγματα για συγκεκριμένες εφαρμογές, όπως λ.χ. σπιτικά flatbreads και μακαρόνια με τυρί. Με μείγματα που δημιουργήθηκαν για την εξασφάλιση της καλύτερης δυνατής γεύσης και του υψηλού βαθμού λιωσίματος, οι καταναλωτές μπορούν εύκολα και με λελογισμένο κόστος να πετύχουν αποτελέσματα όμοια με αυτά ενός οργανωμένου εστιατορίου στα φαγητά που φτιάχνουν στο σπίτι! Επιπροσθέτως, δειλά-δειλά κάνουν την εμφάνισή τους μια σειρά από νέα τυροκομικά προϊόντα που περιλαμβάνουν γευστικές προσθήκες στην σύνθεσή τους, όπως λ.χ. το δενδρολίβανο και το ψημένο σκόρδο, “εκτοξεύοντας” την γεύση σε νέα επίπεδα. Π.Μ.
Δημοσιεύτηκε στο 2ο τεύχος του Dairy News, Ιανουάριος- Μάρτιος 2016.