Νίκος Ασούτης: «Εμείς στην Άνδρο, τυροκομούμε όλο τον χρόνο»

Επισκεφτήκαμε στο τυροκομείο του τον ανερχόμενο Ανδρειώτη τυροκόμο

Το τυροκομείο της οικογένειας Ασούτη βρίσκεται σκαρφαλωμένο σε ένα λόφο πάνω από τον Όρμο Κορθίου, στη νοτιοανατολική Άνδρο. Όταν βγεις στο μπαλκόνι του βλέπεις -σαν από αεροπλάνο- τον υπέροχο όρμο στο Κόρθι, τη μικρή εύφορη πεδιάδα του κόλπου και τα γραφικά χωριά που κρέμονται σαν λευκές πέτρες περιμετρικά: Κόρθι, Αηδόνια, Μουσιώνας, Χώνες, Αγία Μαρίνα, Αϊπάτια κ.ά. Εκεί ο Νίκος Ασούτης και η σύζυγός του Μαρία Δόλη δίνουν ζωή στο τυροκομείο και παράγουν εξαιρετικά προϊόντα που ήδη ‘ταξιδεύουν’ κι εκτός Ελλάδας.

 

Ο  Νίκος Ασούτης εγκαινιάζει με την είσοδό του στην τυροκομία μια νέα εποχή, αυτή την εξωστρέφειας της Άνδρου. Ξεκίνησε την ενασχόλησή του το 2003 από επιλογή κι όχι από υποχρέωση καθώς αρχικά είχε σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων. Φοίτησε στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, επέστρεψε στο νησί, εντάχθηκε σε πρόγραμμα ενίσχυσης και το 2009 δημιούργησε ένα πλήρες, σύγχρονο τυροκομείο έκτασης 300 τ.μ.

Τα προϊόντα του εκτός από την Άνδρο διανέμονται σε άλλα 8-10 νησιά, σε 32 σημεία στην Αθήνα και 4 στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι διανομές στην Αθήνα γίνονται από τους ίδιους με τα δύο υπερσύγχρονα φορτηγά ψυγεία που διαθέτει η εταιρεία.

Το Dairy News φιλοξενήθηκε στο τυροκομείο το καλοκαίρι του 2019 και είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον παραγωγό για τα ζητήματα που απασχολούν τον ίδιο και το νησί γενικότερα.

Το τυροκομείο σε μια πλαγιά πάνω από τον Όρμο Κορθίου, στην Άνδρο.

 

Dairy News | Πως πάνε τα πράγματα εδώ στο νησί κύριε Ασούτη;

Νίκος Ασούτης  | Μέχρι πριν μερικά χρόνια τα προϊόντα της Άνδρου ήταν άγνωστα εκτός νησιού αλλά με τον καιρό μας μαθαίνουν, μέσα από εκθέσεις, δημοσιεύματα κ.λπ. Τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα σήμερα.

Ήταν από την αρχή στόχος σας να ‘βγείτε’ εκτός νησιού;

Ασφαλώς. Όχι για λόγους εντυπωσιασμού αλλά για οικονομικούς. Η σαιζόν στην Άνδρο είναι μικρή, σχεδόν δύο μήνες κρατάει και τους υπόλοιπους δέκα πρέπει να επιβιώσεις ενώ οι γαλακτοπαραγωγοί πρέπει κι αυτοί να πληρωθούν.

Πως έγινε αυτή η έξοδος εκτός νησιού με τα προϊόντα σας;

Βοήθησε πολύ η Περιφέρεια με τη συμμετοχή σε εκθέσεις αλλά χρειάστηκε και πολύ τρέξιμο από εμάς σε καταστήματα delicatessen. Το πρώτο διάστημα ήταν διστακτικοί οι επιχειρηματίες…

Το γεγονός ότι είστε από την Άνδρο δεν λειτούργησε θετικά;

Λειτούργησε θετικά η παράδοση της Άνδρου αλλά όσο να’ ναι, αν δεν σε ξέρει το κατάστημα, δύσκολα θα σε βάλει στο ψυγείο του. Σήμερα πάντως έχουμε γίνει γνωστοί. Αρχίσαμε με το Βολάκι, ο προπομπός των τυριών μας, ένα ιδιαίτερο προϊόν σε γεύση αλλά και σε σχήμα – το κωνικό σχήμα-  το οποίο διαπιστώσαμε ότι κεντρίζει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Τι σας φάνηκε πιο δύσκολο σε αυτή την προσπάθεια;

Το δύσκολο από την πλευρά των καταστηματαρχών ήταν να προωθήσουν το Βολάκι στους πελάτες τους. Ήθελαν να ξέρουν πως τρώγεται, με τι συνδυάζεται, ήθελαν συνταγές… Στην πορεία είδαμε πολλούς επώνυμους σεφ να προβάλλουν το προϊόν μας, να το βάζουν σε συνταγές τους.  Εμείς είμαστε καθημερινά και για ώρες στο τυροκομείο και δεν έχουμε τον χρόνο να προβάλλουμε τα προϊόντα μας, να ταξιδέψουμε κ.ό.κ. Νιώθουμε λοιπόν ευγνώμονες για όσους μας βοήθησαν.

Απόφοιτος της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων, ο Νίκος Ασούτης είναι σήμερα ένας από τους κορυφαίους τυροκόμους της Άνδρου.

 

Είναι εύκολη υπόθεση η διανομή των προϊόντων σας;

Παρά το ότι είμαστε κοντά στην Αθήνα είναι δύσκολη. Ειδικά το χειμώνα που τα δρομολόγια των μεταφορικών εταιρειών λιγοστεύουν, ενημερώνουμε τους πελάτες μας κάθε πότε θα έχουμε διανομή. Όταν μας καλούν για παραγγελίες είμαστε ειλικρινείς: τους λέμε ‘δεν θα τα έχετε αύριο’, φροντίζουμε όμως να υπάρχει δρομολόγιο περίπου κάθε τρεις ημέρες. Οι πελάτες προσαρμόζονται. Ξέρετε, είναι δύσκολο να διαχειριστείς τις παραγγελίες, καθώς τα delicatessen θέλουν πολλές και μικρές παραγγελίες ενώ η χονδρική λίγες και μεγαλύτερες. Από την άλλη, πολλά προϊόντα μας είναι ολόφρεσκα διότι εμείς κάνουμε τυροκόμηση και τους 12 μήνες· το χειμώνα απλώς κάνουμε περίπου τρεις φορές την εβδομάδα, ανάλογα πάντα με τη ζήτηση.

Με το γάλα τι γίνεται στο νησί;

Είναι αρκετά καλής ποιότητας διότι τα ζώα βόσκουν ελεύθερα. Δουλεύουμε με πέντε κτηνοτρόφους, σε διαφορετικά μέρη του νησιού, από τους οποίους παίρνουμε διαφορετικές ποσότητες αγελαδινού γάλακτος.

Γιατί δεν έχετε αιγοπρόβειο γάλα στο νησί;

Τα αιγοπρόβατα βόσκουν ελεύθερα στα βουνά, δεν είναι σταβλισμένα, οι κτηνοτρόφοι δεν τα αρμέγουν κι έτσι,  δεν υπάρχει γάλα. Η γαλακτοπαραγωγή θέλει μεγάλη δέσμευση, πρέπει να είσαι πρωί- βράδυ στα ζώα. Από την άλλη, δυστυχώς η Άνδρος δεν έχει συνηθίσει το αιγοπρόβειο τυρί- θεωρείται ‘βαρύ’  από τους ντόπιους.

Τι κάνετε με το τυρόλαγα;

Δυστυχώς δεν δουλεύουμε αιγοπρόβειο γάλα όπου θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε το τυρόγαλα για παραγωγή άλλων τυροκομικών προϊόντων όπως μυζήθρα, ανθότυρο και μανούρι κι έτσι αναγκαζόμαστε να το δίνουμε στους παραγωγούς για ζωοτροφή.

Κάποια από τα προϊόντα του Τυροκομείου Ασούτη, όπως το Μαλακό Τυρί με Μαστίχα και  Σουμάκ, φτάνουν από την Άνδρο μέχρι το Ντουμπάι.

 

Ήταν δύσκολη η τελευταία δεκαετία; Οικονομικά εννοώ…

Όπως όλοι αντιμετωπίσαμε κι εμείς την κρίση. Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι το γεγονός ότι επί 10 μήνες τα προϊόντα φεύγουν για την αγορά της Αθήνας με αυξημένο μεταφορικό κόστος. Αβάσταχτο κόστος είναι η ΔΕΗ: ενώ θέλουμε πολλά τετραγωνικά μέτρα για να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας και με βάση τη νομοθεσία –  χώροι παραλαβής, ωριμαντήριο, συσκευασία κ.ά.- η ΔΕΗ μας αντιμετωπίζει σαν οικία κι όχι ως επαγγελματική μονάδα, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να επωφεληθούμε. Προσπαθούμε να παράξουμε κάτι καλό, επιλέγουμε την ωρίμανση των τυριών μας κι έρχεται η ΔΕΗ και μας τα παίρνει όλα.

Έχετε πιστοποίηση για εξαγωγές. Την έχετε αξιοποιήσει;

Βέβαια: κάναμε κάποιες πρώτες εξαγωγές στο Ντουμπάι στέλνοντας Μαλακό Τυρί με Μαστίχα και  Σουμάκ που είναι μια γεύση γνώριμη στην Ανατολή κι είχε μεγάλη επιτυχία. Οι εξαγωγές μας κυμαίνονται στο 3-5% της παραγωγής μας.


Δείτε το πρώτο μέρος του οδοιπορικού του Dairy News στην Άνδρο.

You might also like