Συσκευασία & Ετικέτα στη γαλακτοκομία- τυροκομία
Συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Παρασκευαΐδη, CEO της Europack
Ο ρόλος της συσκευασίας στην γαλακτοκομία και την τυροκομία είναι αναμφίβολα σημαντικός καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που – από μόνη της- η συσκευασία συνέβαλλε είτε στην επιτυχία ή ακόμα και στην αποτυχία ενός προϊόντος. Το Dairy News ζήτησε από τον Αλέξανδρο Παρασκευαΐδη, επικεφαλής της εταιρείας Europack να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεις για τον κλάδο και την εταιρεία του, με τη συσκευασία πάντα στο επίκεντρο της συζήτησής μας.
Dairy News | Κύριε Παρασκευαΐδη, τελευταία έχει γίνει αντιληπτό ότι μια άρτια συσκευασία και μια καλοσχεδιασμένη ετικέτα μπορούν να ‘πουλήσουν’ ένα προϊόν ευκολότερα. Είναι αυτό αντιληπτό από τους Έλληνες παραγωγούς;
Αλέξανδρος Παρασκευαΐδης | Όλοι οι Έλληνες παραγωγοί αντιλαμβάνονται την σημασία της εικόνας στο ράφι και τη δυναμική που αυτή αναπτύσσει ώστε να γίνει η πρώτη αγορά. Είναι εμφανές αυτό από την προσπάθεια που καταβάλουν οι παραγωγοί συσκευασιών αλλά και από τις καινοτόμες ονομασίες ή και σχεδιάσεις στα προϊόντα. Οι μικροί και μεσαίοι παραγωγοί έχουν πια πρόσβαση σε ιδιαίτερες συσκευασίες και σε γραφεία branding που κάνουν πολύ καλή δουλειά. Εκείνο που δεν έχει γίνει ακόμα αντιληπτό κατά την γνώμη μας, είναι το πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση του καταναλωτή στο τι είναι το κάθε προϊόν και τι διατροφική αξία έχει. Όλοι εστιάζουν στην εικόνα και λιγότερο στην ενημέρωση.
Σε πολλές δυτικές χώρες η αγορά ζητάει νέου τύπου συσκευασίες οι οποίες να μπορούν να κλείνουν και να ξανανοίγουν εύκολα μέχρι τα τελειώσει το προϊόν ή συσκευασίες οι οποίες να είναι μικρότερων βαρών για νέους καταναλωτές ή για τον περιορισμό της παχυσαρκίας. Πόσες από αυτές τις τάσεις βλέπετε να έρχονται ή έχουν έρθει στην Ελλάδα και πως πιστεύετε ότι θα επηρεάσουν συνολικά τη βιομηχανία και τα υλικά συσκευασίας;
Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση σε τέτοιες τάσεις κυρίως γιατί το μέγεθος της αγοράς δεν βοηθά. Υπάρχει μια τάση μείωσης του όγκου προϊόντος που επικεντρώνεται κυρίως σε προϊόντα που δεν αποτελούν κύρια τροφή. Αυτό εμπεριέχει και την δυνατότητα διατήρησης μιας τιμής στο ράφι μειώνοντας λίγο τον όγκο και απορροφώντας έτσι τα περιμετρικά κόστη (φορολογία, διακίνηση, πρώτες ύλες, κλπ.). Αυτή την περίοδο παρατηρούμε μεγάλη κινητικότητα σε μη γαλακτοκομικά προϊόντα που προσφέρονται στο ράφι που παραδοσιακά κατείχαν τα γαλακτοκομικά. Προϊόντα με υψηλή τιμή αλλά διαφορετική βάση, κερδίζουν όχι μόνο χώρο στο ράφι αλλά και επεκτείνονται σε περισσότερες κατηγορίες. Αναφέρομαι στα γάλατα από ξηρούς καρπούς και στην νέα τάση λανσαρίσματος επιδορπίων και τυροκομικών προϊόντων που δεν βασίζονται στο γάλα. Η παραγωγή τέτοιων προϊόντων προς το παρόν είναι ακριβή και μόνο μεγάλες εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν. Η τάση δείχνει ότι θα υπάρχει χώρος επέκτασης σε αυτές τις κατηγορίες.

Οι πολλές ελληνικές επιχειρήσεις θέτουν ως δικαιολογία για την καθυστέρησή τους να περάσουν σε σύγχρονες τεχνολογίες και για τη μη αναβάθμιση του εξοπλισμού τους την αδυναμία χρηματοδότησής τους. Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς από την αγορά;
Η ερώτηση έχει πολλά επίπεδα απάντησης. Ο λόγος είναι ότι η βιομηχανία τις δεκαετίες του 90 και του 2000 γαλουχήθηκε και ‘βολεύτηκε’ στο εύκολο χρήμα των επιδοτήσεων. Είναι λίγες οι εταιρείες που προσπάθησαν να μεγαλώσουν συνετά και με ίδια μέσα χρησιμοποιώντας την εξωτερική χρηματοδότηση με σύνεση και μέτρο. Αυτή την εποχή παρατηρούμε πληθώρα επενδύσεων σε αναβάθμιση εξοπλισμού, νέες τεχνολογίες και εξοικονόμηση πόρων. Πολλές από αυτές γίνονται με χρηματοδότηση τύπου leasing που οι τράπεζες διαθέτουν σε υγιείς εταιρείες με όραμα και συγκεκριμένο πλάνο. Η κρίση της τελευταίας δεκαετίας σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης της ελληνικής αγοράς (ή και της συγκέντρωσης του λιανεμπορίου που συμπίεσε τις τιμές της βιομηχανίας) ώθησε τις εταιρείες με όραμα και πλάνο σε εξαγωγές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όποια εταιρεία είχε σχέδιο, υπομονή και καλό σταθερά προϊόν, νέμεται τώρα υψηλά ποσοστά εξαγωγών και συνεπώς υγιέστερη χρηματοδότηση.
Γνωρίζουμε ότι στις δυτικές χώρες η συσκευασία και η ετικέτα τελούν κάτω από διαφορετικό καθεστώς. Πόσο εύκολο είναι για έναν Έλληνα εξαγωγέα να παρακολουθήσει και να υιοθετήσει τα standards που θέτουν από έξω;
Η Europack έχει ασχοληθεί με έργα στο εξωτερικό και έχει κάποια εμπειρία σε ιδιαίτερες απαιτήσεις. Αυτό που όμως απαιτείται από μεγάλες αγορές αφορά στη δραστηριότητα του τμήματος παραγωγής ή και R&D και λιγότερο στο τεχνολογικό κομμάτι. Υπάρχει παράλληλα μια οργάνωση τόσο στην Ελλάδα όσο και μέσω των αντίστοιχων πρεσβειών ή και εξειδικευμένων γραφείων που μπορεί να βοηθήσει τη βιομηχανία να σταθεί σε τέτοιες αγορές. Αυτό που έχει περισσότερη σημασία, ακόμα και πριν την ετικέτα, είναι η πιστοποίηση του εργοστασίου και η αποδοχή του συστήματος ποιότητας από τον τελικό πελάτη.
Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος ως μια τεχνολογική εταιρεία με ευρεία γνώση της διεθνούς αγοράς;
Η Europack έχει σημαντική εξειδίκευση σε εξοπλισμό τελικού ποιοτικού ελέγχου (ανιχνευτές μετάλλων , ακτίνων Χ, κλπ.) και καλύπτει τους πελάτες της τόσο σε επίπεδο συμβουλής και πρότασης του κατάλληλου εξοπλισμού όσο και σε τεχνική υποστήριξη αλλά και πιστοποίηση του εξοπλισμού ώστε να καλύπτονται τα αντίστοιχα audits.Οι εφαρμογές των ανιχνευτών μετάλλων της CEIA αλλά και οι ελεγκτές ακτίνων Χ και βάρους της Ishida, βρίσκονται σε μεγάλο ποσοστό εξαγωγικών επιχειρήσεων και είναι άμεσα αποδεκτοί από τον οποιοδήποτε auditor, λόγω της παγκόσμιας θέσης των εταιρειών και της ποιότητάς τους.

Ποια είναι η θέση της Europack στην ελληνική αγορά αυτή τη στιγμή; Ποια είναι τα σημαντικότερα προϊόντα που διακινείτε και ποιο είναι το πιο πρόσφατο, το πιο καινοτόμο προϊόν που διαθέτετε;
H Europack αποτελεί εδώ και αρκετά χρόνια τον βασικό προμηθευτή υψηλής υγιεινής και απόδοσης εξοπλισμού συσκευασίας και μετασυσκευασίας γιαούρτης στην Ελληνική αγορά. Ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος του Group Ima Dairy & Food (Gasti, Hamba, Erca, Hasia) αλλά και της Tecma-Aries,έχουμε εγκαταστήσει πάνω από 20 γραμμές υψηλής απόδοσης και υγιεινής. Από το 1991, εισήγαγε την ασηπτική συσκευασία, δίνοντας στη βιομηχανία τη δυνατότητα – σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του παραγωγικού εξοπλισμού – να αυξήσει τον χρόνο ζωής των προϊόντων και να μπορέσει να απευθυνθεί σε αγορές πέρα του στενού ελληνικού περιβάλλοντος. Επίσης, ήταν από τους πρώτους που καθιέρωσε την πολυσυσκευασία στα γιαούρτια που έδωσε πολλαπλές δυνατότητες marketing αλλά και προωθητικών ενεργειών. Τέλος, με τις εφαρμογές ελέγχου τελικού προϊόντος που αναφέραμε ήδη, μπορούμε να προμηθεύσουμε ολοκληρωμένες γραμμές. Αυτό που η εταιρία έχει εξελίξει τελευταία, εκμεταλλευόμενη το τεχνικό δυναμικό της αλλά και τη μακρόχρονη εμπειρία και έκθεση σε δύσκολες και καινοτόμες εφαρμογές, είναι ο σχεδιασμός αναβάθμισης παραγωγικών δομών και η εφαρμογή αυτού με γνώμονα τη βελτίωση της παραγωγικής ροής και τελικά την εξοικονόμηση κόστους και αναβάθμιση της ποιότητας. Πρόσφατα παραδείγματα είναι η αναβάθμιση και επανασχεδιασμός ολόκληρης της συσκευασίας γιαούρτης στην ΜΕΒΓΑΛ με πολλαπλά οφέλη για την εταιρεία.