COVIC-19 | Το μέλλον της γαλακτοκομίας

Τα δεδομένα, οι τάσεις, οι προβληματισμοί- Βιομηχανία & κατανάλωση στην προ- και την μετά- κορωνοϊό εποχή του παραγωγικού κλάδου- Μέρος Α': το γάλα στις ΗΠΑ

Ένα μήνα πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού, το τετραήμερο 26-29 Ιανουαρίου 2020 πραγματοποιήθηκε στο Scottsdale της Αριζόνα το ετήσιο Dairy Forum της International Dairy Foods Association (IDFA), της πανίσχυρης οργάνωσης της γαλακτοκομικής βιομηχανίας των ΗΠΑ.  Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν πάνω από 1.000 σύνεδροι από τη βιομηχανία, το εμπόριο και τα πανεπιστήμια, είχε τίτλο ‘Power Of Dairy’ και η  προσοχή του ήταν στραμμένη στο πως παραγωγή και βιομηχανία θα κερδίσουν το στοίχημα της καινοτομίας.
Έρευνα, μεταφράσεις & επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου

 

Εκείνη τη στιγμή τίποτα απ’ όσα ακολούθησαν λίγες εβδομάδες αργότερα δεν ήταν στη σκέψη κανενός συνέδρου, καθώς οι προτεραιότητες του συνεδρίου, όπως άλλωστε συνολικά της παγκόσμιας γαλακτοβιομηχανίας ήταν η κατανάλωση γάλακτος, η βιωσιμότητα των γαλακτοκομικών επιχειρήσεων και η αξιοποίηση της τεχνολογίας στην προσπάθεια μετασχηματισμού του κλάδου. Είναι εντυπωσιακό αλλά οι προτεραιότητες αυτές διατηρούν τη σημασία τους και σήμερα ενώ απολύτως βέβαιο ότι θα απασχολήσουν την αγορά και στη μετά τον κορωνοϊό εποχή.

Η πανδημία του κορωνοϊού μπορεί να άλλαξε την ‘κανονικότητα’ του γαλακτοκομικού κλάδου, δεν φαίνεται όπως πως έχει αλλάξει τα περισσότερα από τα θέματα της γαλακτοκομικής ατζέντας, έτσι όπως αναδείχθηκαν στο συγκεκριμένο συνέδριο. Εξακολουθούν δηλαδή να είναι τα σημαντικότερα θέματα του κλάδου πλάι στο νέο ‘πρόβλημα’ που προέκυψε: τη μείωση των πωλήσεων λόγω του lockdown και την υποχώρηση της αγοραστικής δύναμης του κοινού που αντιμετωπίζει την ανεργία, την υποαπασχόληση και τη μείωση μισθών.

Ας δούμε όμως πως αντιμετώπιζε η -αμερικανική κατά κύριο λόγο- γαλακτοκομική βιομηχανία τις προκλήσεις των καιρών πριν ξεσπάσει η πανδημία. Την έναρξη του συνεδρίου Dairy Forum 2020- Power Of Dairy  κήρυξε τη Δευτέρα 27/1 ο Michael Dykes,  πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της IDFA. Ο ισχυρός άνδρας της αμερικανικής γαλακτοβιομηχανίας παραπονέθηκε ότι ο κλάδος δεν αντιπροσωπεύεται στην αμερικανική κυβέρνηση και, ως εκ τούτου, δεν έχει καταφέρει να προωθήσει στο βαθμό που θα μπορούσε τα ιδιαίτερα συμφέροντά του.

Αυτό φάνηκε λίγες εβδομάδες αργότερα όταν ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ άργησε χαρακτηριστικά να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις του γαλακτοπαραγωγικού κλάδου πριν δεχτεί έντονες πιέσεις από τα lobbies του γάλακτος και της κτηνοτροφίας για οικονομική ενίσχυση και για αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων προκειμένου αυτά να διανεμηθούν μέσω των τραπεζών τροφίμων στον αμερικανικό λαό.

Ο Michael Dykes,  πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της IDFA, στο συνέδριο Power Of Dairy (Ιανουάριος 2020).© IFDA

 

Η αλλαγή δίνει τον τόνο

Ο Dykes κάλεσε τα στελέχη της βιομηχανίας να εργαστούν για την ισχυρότερη εκπροσώπηση των συμφερόντων της γαλακτοβιομηχανίας. Δεν παρέλειψε όμως να τονίσει ότι η δύναμη της Ομοσπονδίας γίνεται ισχυρότερη καθώς μόνο μέσα στο 2019 εγγράφηκαν 30 νέα μέλη στην IDFA η οποία αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύει πάνω από το 90% της αμερικανικής γαλακτοβιομηχανίας.

Όπως συμβαίνει σε πολλές αμερικανικές βιομηχανίες τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της ανάπτυξης του Industry 4.0, των big data, της ρομποτικής τεχνολογίας κ.ά. η έννοια του ψηφιακού μετασχηματισμού και της ‘αλλαγής’ παίζει κεντρικό ρόλο στη σκέψη των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και τη διακίνηση καταναλωτικών προϊόντων.

«Για τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους, η αναφορά και μόνο της λέξης ‘αλλαγή’  προκαλεί τρόμο. Αλλά αν αλλάξουμε τη λέξη – και την πούμε ‘καινοτομία’- τότε η αλλαγή γίνεται συναρπαστική και ουσιαστική» ισχυρίζεται ο Michael Dykes και εξηγεί: «Ανεξάρτητα όμως από το πώς θα την αποκαλέσουμε τη λέξη, η  αλλαγή είναι απαραίτητη. Θα τολμήσω να κάνω μια πρόβλεψη για τη βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων: Θα δούμε περισσότερη αλλαγή τα επόμενα πέντε χρόνια από ότι έχουμε βιώσει τα τελευταία 15 χρόνια. Θα συνεχίσουμε να βλέπουμε την ενοποίηση σε όλη τη βιομηχανία μας και την αλλαγή στα προϊόντα που κατασκευάζουμε, τον τρόπο με τον οποίο η βιομηχανία μας είναι οργανωμένη για να παράγει και να παραδίδει αυτά τα προϊόντα. Θα δούμε μεγαλύτερο  δημόσιο έλεγχο στον κλάδο μας με τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών για τα προϊόντα μας. Και το ερώτημα είναι: θα κάτσουμε να υπομείνουμε την αλλαγή ή θα την αγκαλιάσουμε; Θα αντιδράσουμε στην αλλαγή ή θα βρεθούμε μπροστά της και θα την καθοδηγήσουμε; ».

Ο πρόεδρος επικαλέστηκε τη νέα έρευνα της McKinsey (η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο δύο ημέρες αργότερα) σύμφωνα με την οποία  η εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού στην αμερικανική γαλακτοβιομηχανία είναι στο υψηλότερο σημείο από ποτέ, την ίδια ώρα όμως που η κατανάλωση γάλακτος παρουσιάζει σημάδια εξασθενισμένης ανάπτυξης και η πίεση των τιμών γίνεται όλο και πιο έντονη. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι με το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, η κατανάλωση μειώθηκε κυρίως εξαιτίας του κλεισίματος της μαζικής εστίασης ενώ οι τιμές του γάλακτος δέχτηκαν νέες πιέσεις.

O Hamdi Ulukaya (αριστερά), ο ιδρυτής της γαλακτοκομικής Chobani συνομιλεί με τον Michael Dykes της IDFA. © IFDA.

 

Ο ρόλος της τεχνολογίας

Σύμφωνα με τον Michael Dykes, το μέλλον της αμερικανικής, και κατ’ επέκταση της παγκόσμιας, γαλακτοκομίας είναι η καινοτομία. Για να ενισχύσει τον ισχυρισμό του, παρουσίασε παραδείγματα αμερικανικών εταιρειών που τόλμησαν να καινοτομήσουν μέσα στο 2019, παρουσιάζοντας προϊόντα …απρόβλεπτα. Όπως για παράδειγμα  το νέο γάλα Darigold Fit (με διπλάσια πρωτεΐνη από τα συνηθισμένα, το ήμισυ της ζάχαρης και παρατεταμένη διάρκεια ζωής) αλλά και τη νέα εντυπωσιακή σειρά σοκολατούχων ροφημάτων Slate (σε μεταλλικό κουτί, με υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης και 75% λιγότερη ζάχαρη από τα συνηθισμένα προϊόντα της κατηγορίας).

Τόνισε μάλιστα ότι σε όλους τους μεγάλους διαγωνισμούς τα αμερικανικά τυριά κατακτούν σημαντικές διακρίσεις με πιο πρόσφατη και, κατά πάσα πιθανότητα σημαντικότερη, την πρωτιά στον πρόσφατο διαγωνισμό World Cheese Awards στο Μπέργκαμο, στην Ιταλία με το Rogue River Blue της αμερικανικής εταιρείας Rogue Creamer. Ένα διαγωνισμό που είχε καλύψει το Dairy News με απεσταλμένο του στην ιταλική πόλη.

Ο  πρόεδρος της IDFA αναφέρθηκε στην ομιλία του στο ρόλο που διαδραματίζει η τεχνολογία στην προώθηση της καινοτομίας και επεσήμανε τέσσερις μεγάλες ‘νίκες’ των τελευταίων χρόνων: α) την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των γαλακτοκομικών προϊόντων, β) τη μείωση της ζάχαρης, την εμφάνιση προϊόντων προστιθέμενης αξίας με Ωμέγα 3 και DHA (εικοσιδυαεξαενοϊκό οξύ, συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών που θεωρείται ευεργετικό για την πρόληψη, αλλά και την αντιμετώπιση πολλών προβλημάτων υγείας) και δ) την ασηπτική συσκευασία, δύο εξελίξεις που επιτρέπουν σε όλο και περισσότερους καταναλωτές να απολαύσουν τα νέα προϊόντα της γαλακτοκομίας και της τυροκομίας.

Tο νέο γάλα Darigold Fit. Υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης και 40% λιγότερη ζάχαρη. Η νέα τάση στη γαλακτοκομία.

 

Μεγαλώνει η αγορά;

Σε μια τόσο επίσημη ομιλία δεν θα μπορούσε να παρακαμφθεί το μείζον ζήτημα του ρυθμού διεύρυνσης της γαλακτοκομικής αγοράς και των δραματικών αλλαγών στους τρόπους και τα είδη κατανάλωσης. Ο Michael Dykes ενημέρωσε ότι η γαλακτοκομική αγορά στις ΗΠΑ είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη εποχή στην πρόσφατη ιστορία και, από το 1970, όταν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, διευρύνεται συνεχώς επί πέντε δεκαετίες- η εκτίμησή του είναι ότι από το 1975 η γαλακτοκομική αγορά αυξήθηκε κατά 22%.

«Υπάρχει ένα ψευδές αφήγημα εκεί έξω, το οποίο αναπαράγεται από ανενημέρωτα media ότι η προηγούμενη δεκαετία ήταν κακή για τη γαλακτοκομία. Στην πραγματικότητα, συνέβη το ακριβώς αντίθετο» ισχυρίστηκε ο πρόεδρος της IDFA. Σύμφωνα με τα στοιχεία του, η συνολική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 6%. Το προϊοντικό μείγμα έχει ασφαλώς αλλάξει εξήγησε ο Michael Dykes και παραδέχτηκε ότι η κατανάλωση των ροφημάτων γάλακτος έχει μειωθεί.

«Έχουμε όμως βρει τρόπους προσαρμογής στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, αποδεικνύοντας ότι είμαστε δυναμικοί, καινοτόμοι και αφοσιωμένοι στην παροχή καλών γαλακτοκομικών προϊόντων και ποιοτικής διατροφής στους καταναλωτές σε όλα τα είδη προϊόντων. ‘Τρώμε’ περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα και ‘πίνουμε’ λιγότερα. Πολλές από αυτές τις αλλαγές προκλήθηκαν από τη μετατόπιση των προτιμήσεων των καταναλωτών. Σήμερα, είναι πολύ σημαντικό για όλους μας να καταλάβουμε ότι όλοι εργαζόμαστε για το ίδιο αφεντικότον καταναλωτή». Κλασική αμερικανική σκέψη, η οποία πάντως ‘δουλεύει’.


ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ IDFA
  • Υγιεινά τρόφιμα
  • Οικονομικά & εύκολα προσιτά
  • Ασφαλή προϊόντα
  • Βιώσιμη παραγωγή
  • Βασισμένα σε εξειδικευμένα διατροφικά χαρακτηριστικά

Αλλαγές στη φάρμα

Η είσοδος νέων τεχνολογιών, η συμμετοχή της γενετικής στη λήψη αποφάσεων, η βιώσιμη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων και η υπεύθυνη διαχείριση των ζώων είναι στην ημερήσια διάταξη κάθε σύγχρονης φάρμας, παντού στον κόσμο. Οι Αμερικανοί βιομήχανοι του γάλακτος γνωρίζουν, ενθαρρύνουν και σε πολλές περιπτώσεις στηρίζουν οικονομικά την είσοδο νέων τεχνολογιών στην αγελαδοτροφία και την παραγωγή γάλακτος.

«Αν δεν έχετε δει και ζήσει από κοντά μια αμερικανική φάρμα την τελευταία πενταετία, μάλλον είστε εκτός τόπου και χρόνου. Ευρυζωνικές συνδέσεις, διαχείριση  δεδομένων, έξυπνοι αισθητήρες, ρομποτικά συστήματα και σύγχρονη γενετική έχουν βελτιώσει την παραγωγή» είπε στην εισήγησή του ο Michael Dykes και ενημέρωσε συνέδρους και media ότι στις ΗΠΑ του 2020  παράγεται το ίδιο γάλα που παραγόταν πριν από μισό αιώνα με τις μισές αγελάδες και χρησιμοποιώντας αρκετά μικρότερες εκτάσεις γης. Μόνο τα τελευταία χρόνια η παραγωγή γάλακτος αυξήθηκε κατά 51%, την ώρα που οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της βιομηχανίας γάλακτος έχουν μειωθεί κατά 9%.

Σοκολατούχα ροφήματα Slate. Μεταλλικό κουτί, υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης και 75% λιγότερη ζάχαρη.

 

Υπό αυτό το πρίσμα και χωρίς να έχουν τεθεί στην ημερήσια ατζέντα της γαλακτοβιομηχανίας οι νέες συνθήκες που φέρνει η πανδημία του κορωνοϊού, ποιες είναι οι προτεραιότητες της International Dairy Foods Association. Σύμφωνα με την επίσημη εισήγηση του Michael Dykes ο οποίος απηχεί το σύνολο της βιομηχανίας, η IDFA έχει θέσει για τα επόμενα χρόνια τους παρακάτω στόχους:

  1. Ηθική μεταχείριση και φροντίδα των ζώων
  2. Διευκόλυνση των παραγωγών στην προμήθεια προϊόντων και υλικών.
  3. Ορθή περιβαλλοντική διαχείριση
  4. Εξασφάλιση ορθών εργασιακών συνθηκών
  5. Αξιοποίηση της πληροφορικής και ειδικά της τεχνητής νοημοσύνης και της ψηφιοποίησης για τη δημιουργία συνθηκών συνεχούς ανάπτυξης στη βιομηχανία

                Διατροφικές συνήθειες: Δεν παραμένουν αμετάβλητες!

Οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν, όπως επίσης μεταβάλλονται και παγιωμένες απόψεις, στο φως νέων επιστημονικών συμπερασμάτων. Το 2009 το 34% των ερωτηθέντων σε μια μεγάλη διατροφική έρευνα θεωρούσε ότι τα λίπη ήταν η κύρια αιτία της αύξησης του σωματικού βάρους. Δέκα χρόνια αργότερα, την ίδια άποψη συμμερίζεται μόνο το 13% των ερωτηθέντων αντίστοιχης έρευνας. Κι αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι σήμερα  ότι οι διατροφολόγοι προτείνουν στους καταναλωτές να μην αποφεύγουν τις τροφές με λίπη γιατί ορισμένες λιπαρές ουσίες σε ορισμένες ποσότητες κάνουν καλό- η κατανάλωση βούτυρου έχει αυξηθεί παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια.

You might also like