Προϊόντα φυτικής vs ζωικής προέλευσης: ίδιο όνομα, διαφορετική προέλευση

Η καταναλωτική τάση προϊόντων vegan είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο «μίμησης»

Από το γάλα βρόμης και τα vegan burgers, σε κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα φυτικής προέλευσης, όλοι μάχονται για το πώς είναι ορθό να τα αποκαλούμε. Αλλά αυτό που αξίζει την προσοχή μας, είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι σε αυτά. Δίνουν πράγματι σημασία και τους απασχολεί όντως αυτή η «ονομαστική κόντρα»;

 

Στην Γαλλία, από το τέλος του 2022, απαγορεύτηκαν λέξεις, όπως  «μπριζόλα», «λουκάνικο» και «bacon» να συνοδεύουν ή να περιγράφουν προϊόντα φυτικής προέλευσης. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, προϊόντα που δεν προέρχονται από ζωική παραγωγή και τα οποία στην ουσία δεν αποτελούν συγκρίσιμο προϊόν, επομένως δεν μπορούν να μοιράζονται ετυμολογικά την ίδια ορολογία.

Υπάρχουν και άλλες δικαστικές διαμάχες που συμβαίνουν στη Βόρεια Αμερική, όχι με την ίδια συχνότητα σε όλη τη χώρα, και σαφώς τα συμφέροντα είναι τελείως διαφορετικά και για την μια και για την άλλη πλευρά. Το 2018, στο Μόντρεαλ υποβλήθηκε μήνυση σε βάρος του προϊόντος Rawesome Raw Vegan επειδή χρησιμοποίησε τη λέξη «τυρί» στη συσκευασία του, για να περιγράψει ένα vegan υποκατάστατο τυριού- κρέμα.

Λαμβάνοντας υπόψιν τη νομοθεσία του Καναδά, η οποία αναφέρει ότι ένα προϊόν για είναι τυροκομικό πρέπει η πρώτη ύλη του «να λαμβάνεται από τον μαστικό αδένα» ενός ζώου, οι αρχές στο Μόντρεαλ υποστήριξαν ότι τα προϊόντα Rawesome δεν πληρούν αυτά τα πρότυπα και, ως εκ τούτου, ακολούθησαν καταγγελίες για την απόσυρση της «προβληματικής» αυτής ονομασίας.

Ωστόσο, η απόφαση του δικαστηρίου ήταν διαφορετική. Ενώ οι αρχές του Μόντρεαλ κέρδισαν την αρχική της δικαστική διαμάχη, η Rawesome άσκησε έφεση για αυτήν την απόφαση και κέρδισε. Η Natalia Manole, δικηγόρος του brand Rawesome, υποστήριξε ότι «κανείς δεν έχει το μονοπώλιο στη λέξη τυρί».

Το ίδιο συνέβη και στην Καλιφόρνια με την εταιρεία Miyoko’s Creamery, στην οποία επέτρεψαν να χρησιμοποιεί λέξεις όπως ‘τυρί’ ή ‘βούτυρο’ στα vegan προϊόντα της. Η μήνυση είχε αρχικά κατατεθεί από το Υπουργείο Τροφίμων και Γεωργίας της Καλιφόρνια το 2020, που υποστήριζε ότι, χρησιμοποιώντας αυτούς τους όρους, η Miyoko’s εξαπατούσε τους καταναλωτές.

Αποτελέσματα σύγχυσης καταναλωτικής συμπεριφοράς  

Ο κόσμος των εναλλακτικών τροφίμων είναι τεράστιος και για κάθε νέα vegan επιλογή που φτάνει στα ράφια των καταστημάτων, υπάρχει ένας παραγωγός που ανησυχεί για τις συγκρίσεις που θα κάνουν οι άνθρωποι, μεταξύ των δύο προϊόντων.

Εκτός από το ότι ορισμένοι καταναλωτές μπορεί να κοιτάξουν τις ετικέτες των υποκατάστατων προϊόντων και να πιστέψουν ότι αγοράζουν το ίδιο περίπου προϊόν, η πιο πιθανή σύγχυση, που αφορά τους καταναλωτές, είναι η πεποίθηση ότι αυτά τα προϊόντα είναι διατροφικά ισοδύναμα, ενώ δεν είναι. Καταστηματάρχες έχουν αναφέρει ότι πελάτες τους μπερδεύονται από τις ονομασίες, με αποτέλεσμα να αγοράζουν κατά λάθος προϊόντα φυτικής προέλευσης. Ενώ οι εταιρείες αποφαίνονται ότι οι καταναλωτές είναι πλέον αρκετά ενημερωμένοι, ώστε να διαβάζουν τις συσκευασίες και να βλέπουν τα συστατικά που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα, επομένως το να πούνε διαφορετικά ένα προϊόν, θα έδειχνε υποτίμηση της νοημοσύνης τους.

Οι εταιρίες παραγωγής φυτικών απομιμήσεων, όμως, θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα προϊόντα τους ξεχωρίζουν στα ράφια των καταστημάτων και ότι οι καταναλωτές ανταποκρίνονται ακόμη και συναισθηματικά σε αυτά. Η οπτική και λεκτική περιγραφή ενός προϊόντος δημιουργεί ένα συγκεκριμένο νόημα στον καταναλωτή και δημιουργεί μια εξίσου σημαντική αξία για την επωνυμία του προϊόντος. Άρα δεν φαίνεται παράδοξο το γεγονός ότι οι εταιρείες αρνούνται να μετονομάσουν τα προϊόντα τους, εφόσον ακόμα και αν δεν πουλάνε πραγματικό «γάλα», οι καταναλωτές το αγοράζουν πολλές φορές σαν να είναι.

You might also like