COP28: οι εταιρείες τροφίμων δεσμεύονται για το μεθάνιο
Πρόκειται για τις Danone, Nestlé, Lactalis USA, General Mills, Kraft Heinz και Bel Group
Στη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP28, έξι μεγάλες παγκόσμιες εταιρείες τροφίμων και γαλακτοκομικών προϊόντων, δεσμεύτηκαν να αναπτύξουν σχέδια δράσεις μείωσης του μεθανίου και να διαθέτουν δημόσια τα στοιχεία τους σχετικά με τις εκπομπές μεθανίου που οι ίδιες παράγουν.
Στο πλαίσιο της COP28, Danone, Nestlé, Lactalis USA, General Mills, Kraft Heinz και Bel Group ένωσαν τις δυνάμεις τους σε μια νέα συνεργασία υπό τον έλεγχο του παγκόσμιου μη κερδοσκοπικού οργανισμού Environmental Defense Fund (EDF) σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της διαφάνειας για τις εκπομπές μεθανίου από τις αλυσίδες εφοδιασμού γαλακτοκομικών προϊόντων.
Ως μέλος της Dairy Methane Action Alliance, κάθε εταιρεία έχει δεσμευτεί σε δύο βασικά ορόσημα – να μετρά και να γνωστοποιεί δημόσια το ανθρακικό της αποτύπωμα και να αναπτύξει ένα σχέδιο δράσης, όπου θα περιγράφει λεπτομερώς πώς θα επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Η Katie Anderson, Διευθύντρια του οργανισμού EDF+Business, Food & Forests, εξήγησε ότι: «Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να προσαρμοστεί σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και κάθε εταιρεία θα έχει διαφορετικό τρόπο να το κάνει αυτό, με βάση το από πού προμηθεύεται και ποιες δυνατότητες τής παρέχονται. Πρέπει λοιπόν το σχέδιο να είναι προσαρμοσμένο στις στρατηγικές της κάθε εταιρείας».
Οι εταιρείες έχουν προθεσμία μέχρι τα μέσα του 2024 να δημοσιοποιήσουν τα ποσοστά μεθανίου εξαιτίας των γαλακτοκομικών προϊόντων τους, αλλά και τα προβλεπόμενα σχέδια μείωσης, μέχρι το τέλος του ίδιου χρόνου. Η EDF θα παρέχει τεχνική υποστήριξη και καθοδήγηση έτσι ώστε «να βοηθήσει τις εταιρείες να κατανοήσουν πώς να προχωρήσουν με τους στόχους τους», ανέφερε η Katie Anderson.
Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Ceres για την υπεράσπιση της βιωσιμότητας με έδρα τη Βοστώνη, θα ηγηθεί της ανάπτυξης ενός πρότυπου σχεδίου δράσης για το μεθάνιο και θα βοηθήσει την EDF κατά τη διαδικασία ελέγχου των εταιρειών.
Οι στόχοι της Danone
Η Danone είναι η πρώτη εταιρεία τροφίμων γάλακτος που, από τον Ιανουάριο, έθεσε συγκεκριμένους στόχους και πολιτικές για το μεθάνιο.
Ο γαλλικός όμιλος τροφίμων σχεδιάζει να αντιμετωπίσει τις εκπομπές μεθανίου ενσωματώνοντας διαφορετικά γεωργικά συστήματα, ανάλογα με την τοποθεσία, ενώ στοχεύει σε 30% μείωση των εκπομπών μεθανίου από το φρέσκο γάλα μέσα από αναγεννητικές γαλακτοκομικές πρακτικές, δεσμευόμενη σε αυτή τη συνεργασία .
Ο Chris Adamo, Αντιπρόεδρος Δημοσίων Σχέσεων και Αναγεννητικής Γεωργίας στη Danone, ανέφερε ότι «Πρέπει να εξετάσουμε αυτό το φάσμα διαφορετικών επιλογών. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν τρία επίπεδα εργασίας σε όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα – διαχείριση κοπαδιού, διαχείριση κοπριάς και λύσεις και καινοτομίες για τη μείωση της εντερικής ζύμωσης. Σαν Danone συνεργαζόμαστε με τους κτηνοτρόφους και παρέχουμε λύσεις και καινοτομίες ανάλογα με τις ανάγκες τους. Οπότε θα πρέπει να ενσωματώσουμε τις λύσεις μας στις ανάγκες που οι ίδιοι έχουν και να μάθουμε από αυτούς.»
Σύμφωνα με τον Adamo, η Danone εργάζεται ήδη πάνω σε υποδομές διαχείρισης της κοπριάς, στα πρόσθετα ζωοτροφών Bovaer για τις ευρωπαϊκές φάρμες και σε συνεργασία με μικροϊδιοκτήτες σε ολόκληρη τη Βόρεια Αφρική μέσω της Danone στο Μαρόκο, προκειμένου να καταφέρει τη μείωση του ανθρακικού της αποτυπώματος στον πλανήτη.
Nestlé, Lactalis USA, General Mills, Kraft Heinz και Bel Group
Η Διεθνής Ομοσπονδία Γάλακτος (IDF) ήταν από τις πρώτες οργανώσεις του εμπορίου γαλακτοκομικών προϊόντων που είδε θετικά τη χάραξη πολιτικής από τις εταιρείες του χώρου για τη μειώσει των εκπομπών μεθανίου.
Η Caroline Emond, Γενική Διευθύντρια της IDF, χαρακτήρισε τη συνεργασία αυτή ως μια δυναμική ικανή να ικανοποιήσει τους στόχους της γαλακτοκομίας για ασφάλεια τροφίμων, μέσω βιώσιμων λύσεων, σε ένα περιβάλλον που συνεχώς αλλάζει. «Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι θα υπάρχουν δημόσια στο κοινό στοιχεία σχετικά με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της κάθε εταιρείας» συμπλήρωσε η ίδια.
H General Mills στοχεύει σε μείωση των εκπομπών άνθρακα στην αλυσίδα αξίας της έως 30% μέχρι το 2023, και σε κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Σύμφωνα με τα ποσοστά του 2020, στην έκθεση βιωσιμότητας που κυκλοφόρησε πρόσφατα, η εταιρεία ανέφερε ότι μείωσε τις εκπομπές κατά 1% σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της , ενώ οι εκπομπές από τις εμπορευματικές μεταφορές και την ενέργεια μειώθηκαν κατά 49%.
Ο Όμιλος εταιρειών Lactalis, μητρική της Lactalis US, δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει τη βασική γραμμή εκπομπών του πεδίου 3 (αλυσίδα αξίας), κάτι που η εταιρεία έχει δεσμευτεί να κάνει έως το 2024. Στην έκθεσή του για τη βιωσιμότητα το 2022, ο όμιλος ανέφερε ότι η εφοδιαστική αλυσίδα, που αντιπροσωπεύει πάνω από 80% του συνολικού εύρους εκπομπών του και το φρέσκο γάλα είναι η κύρια πηγή έμμεσων εκπομπών άνθρακα. Η εταιρεία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις λειτουργικές εκπομπές GHG (πεδίο 1 & 2) κατά τουλάχιστον 25% έως το 2025 και τουλάχιστον κατά 50% έως το 2033, στοχεύοντας σε κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Η Kraft Heinz παραδέχτηκε ότι η πλειονότητα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι έμμεσες εκπομπές (πλαίσιο 3), με τις γεωργικές εκπομπές και τις εκπομπές που σχετίζονται με τα συστατικά να είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Η εταιρεία έχει φιλοδοξίες να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση ESG του ομίλου, ενώ οι εκπομπές πεδίου 1 και 2 μειώθηκαν, αυτές που ανήκουν στην αλυσίδα αξίας αυξήθηκαν. Η εταιρεία σκοπεύει να στραφεί σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και συσκευασίες.
Ο Όμιλος Bel στοχεύει σε καθαρή μείωση κατά 25% των εκπομπών GHG σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του μέχρι το 2035, εν μέρει με τη χρήση πρόσθετων ζωοτροφών που καταστέλλουν το μεθάνιο και αυξάνοντας τα εναλλακτικά γαλακτοκομικά προϊόντα. Η εταιρεία συνεργάζεται τους τελευταίους 14 μήνες με την start-up Standing Ovation για την ανάπτυξη vegan καζεΐνης για τυρί και με την Climax Foods, εταιρεία βιοτεχνολογίας, η οποία θα βοηθήσει τον όμιλο Bel να επιλέξει τα κατάλληλα φυτικά συστατικά για τα προϊόντα της. Η Bel, η οποία εντάχθηκε στο SBTi(Science-Based Target Setting Manual) το 2017, στοχεύει επίσης στην κλιματική ουδετερότητα των εργοστασίων της έως το 2025.
Η Nestlé στοχεύει σε μείωση των εκπομπών κατά 20% έως το 2025, 50% έως το 2030 και μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Η Nestlé στο παρελθόν δεν έχει επιδείξει καλά στοιχεία όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα, με το Ίδρυμα Changing Markets να την κατηγορεί το 2021 ότι «αποτύγχανε τελείως να επιτύχει την απαραίτητη κλίμακα για την αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου». Ωστόσο η Nestlé απάντησε πως θα συνεχίσει να αναζητά βιώσιμες πρακτικές και εναλλακτικές ζωοτροφές που θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των τροφίμων για μηδενικές εκπομπές άνθρακα.