Ιταλία & τυρί: Σχέση με διάρκεια και κέρδη!

Εξαγωγές, έρευνα και ανάπτυξη χαρακτηρίζουν την ιταλική τυροκομία

Τη δεκαετία 2013 – 2023, οι εξαγωγές των ιταλικών προϊόντων έτρεξαν με 27%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν στο 12%. Τα εξαγόμενα προϊόντα έφεραν στα ταμεία των ιταλικών επιχειρήσεων 64 δισ. δολάρια, δηλαδή περίπου το 10% των συνολικών εξαγωγών της Ευρώπης.
Κείμενο: Γιάννης Μουρατίδης

 

Ποια όμως ήταν η συνεισφορά των ιταλικών γαλακτοκομικών/ τυροκομικών; Στον συγκεκριμένο τομέα οι εξαγωγές ήταν αυξημένες από το 3,46% των συνολικών εξαγωγών το 2013 στο 4,75% το 2022, με αξία 5,4 δισ. δολάρια.

Η ιταλική κυβερνητική πολιτική, όσον αφορά τον αγροδιατροφικό τομέα, συνεχίζει να είναι εστιασμένη σε προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Προστατευμένης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), τα οποία, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία ερευνών Nielsen, αντιστοιχούν στο 14% σε αξία πωλήσεων και 9,6% σε όγκο, είναι δηλαδή προϊόντα προστιθέμενης αξίας.

1.000 νέα προϊόντα σε μια μόνο έκθεση

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός οτι τη φετινή έκθεση CIBUS, μια από τις πλέον γνωστές και καθιερωμένες  εκθέσεις αγροδιατροφικών προϊόντων παρουσιάστηκαν περισσότερα από 1.000 νέα προϊόντα, κάποια εκ των οποίων εκτίθεντο σε ειδικό χώρο της έκθεσης που ήταν αφιερωμένος σε καινοτόμα προϊόντα, όπως vegan …αυγά, σαλάμι από τρούφα και μουσικά γλειφιτζούρια!

Ωστόσο, τα φώτα της δημοσιότητας αλλά και του ενδιαφέροντος των εμπόρων, ειδικά στον τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων, είναι στραμμένα  στραμμένα κυρίως σε νέα προϊόντα με υψηλό ποσοστό πρωτεϊνών και πρόσθετα υλικά, που βελτιώνουν τη διατροφική τους αξία σε ένα γενικότερο πλαίσιο well being διατροφής.

Ο κόσμος χρειάζεται πρωτεΐνη

Εξετάζοντας την πραγματικότητα στη γειτονική χώρα, αντιλαμβανόμαστε οτι  το λιανικό εμπόριο έχει ανάγκη και πιέζει προς την κατεύθυνση παραγωγής  προϊόντων με υψηλά ποσοστά πρωτεΐνης ή με πρόσθετα υλικά που βελτιώνουν στοχευμένα τη διατροφική αξία του προϊόντος.

Προϊόντα με ενισχυμένο ασβέστιο, plant based τυριά από αμύγδαλο, ακόμα και προϊόντα με ενισχυμένο κολλαγόνο, είναι  συχνά τοποθετημένα σε σημεία υψηλής θέασης στα περίπτερα των ιταλικών εταιρειών που συμμετέχουν σε διεθνείς ή εγχώριες εκθέσεις. Σύμφωνα όμως με εκπροσώπους εταιρειών το κύριο θέμα που τους απασχολεί είναι το κόστος παραγωγής των νέων προϊόντων, τα οποία βασίζονται σε πρώτες ύλες πέρα από το γάλα.

Υγιεινή διατροφή

Ο τομέας των προϊόντων υγιεινής διατροφής είναι πλέον τόσο σημαντικός, ώστε από το 2023 οι διοργανωτές της Cibus αποφάσισαν να έχουν ξεχωριστό εκθεσιακό χώρο, όπου οι επισκέπτες θα μπορούσαν να δουν μόνο προϊόντα σε αυτήν την κατηγορία αλλά κι ένα συνέδριο, μικρότερο του κεντρικού, το οποίο ήταν εστιασμένο σε αυτά τα προϊόντα και την αγορά τους.

Δεδομένου δε ότι η υγιεινή διατροφή δεν εξαρτάται μόνο από τις πρώτες ύλες αλλά και από την ποσότητα της κατανάλωσης, οι μικροσυσκευασίες είναι πλέον must για τις εταιρείες γαλακτοκομικών, παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα στους αγοραστές να προσεγγίσουν προϊόντα στην κατηγορία premium.

Τι πουλάμε στην Ιταλία;

Φέτα, γιαούρτι και χαλούμι, με το τελευταίο να έχει την εντονότερη παρουσία, ήταν τα προϊόντα που οι ελληνικές επιχειρήσεις προβάλλουν στις διεθνείς εκθέσεις που πραγματοποιούνται στην Ιταλία- αυτά είναι άλλωστε τα προϊόντα με τις σημαντικότερες πωλήσεις.

Για τις ελληνικές εταιρείες, η ιταλική αγορά συνεχίζει να είναι ενδιαφέρουσα, παρά το γεγονός ότι το περασμένο διάστημα παρουσιάστηκε μικρή μείωση στην κατανάλωση φέτας. Οι ελληνικές εταιρείες έχουν λάβει το μήνυμα για την ανάγκη της αγοράς για ‘ενισχυμένα’ διατροφικά προϊόντα και όσες από αυτές δεν έχουν ήδη στην γκάμα τους, προετοιμάζουν να προσθέσουν κάποιο ή κάποια από αυτά το ερχόμενο διάστημα.

You might also like